از سوی كمیسیون تنظیم مقررات؛

شرایط صدور مجوز برای دفاتر پیشخوان خدمات تصویب گردید

شرایط صدور مجوز برای دفاتر پیشخوان خدمات تصویب گردید ما دیجیتال: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی و نیز دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی را تصویب کرد.


به گزارش ما دیجیتال به نقل از مهر، این مصوبه در پی بازخوردها و اعتراضاتی که به مصوبه ۲۸۹ سال ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مورد صدور مجوز فعالیت برای دفاتر پیشخوان شده بود، به تصویب رسیده و جایگزین مصوبات قبلی شده است. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۳۱۷ ‬ با تصویب‬ مقررات و شرایط حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی و نیز دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی، هدف از این مصوبه را ساماندهی، تسهیل و شفاف‏سازی امور مربوط به دفاتر پیشخوان خدمات عنوان‬ کرده‬ است. مطابق با این مصوبه دستگاه های خدمات‏‬ دهنده به دفاتر پیشخوان، دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت ماده ۱۱۷ آن قانون و ماده ۵ قانون محاسبات عمومی کشور هستند و‬ علاوه‬ بر ارائه خدمات قابل واگذاری یا برون سپاری این دستگاهها به دفاتر پیشخوان، خدمات دارندگان پروانه پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات نیز در قالب موافقت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، بوسیله این دفاتر قابل ارائه خواهد بود. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حق‏‬ امتیاز صدور پروانه برای دفاتر جدید پیشخوان را به شرح زیر تعیین کرده است. - کلان شهرها: مبلغ ۵۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (پانصد میلیون ریال) - مراکز سایر استانها به استثنای کلان شهرها: مبلغ ۳۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (سیصد میلیون ریال) -‬ شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰.۰۰۰ نفر به استثنای مراکز استانها و کلان شهرها: مبلغ ۱۵۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (یکصد و پنجاه میلیون ریال) - سایر شهرها: مبلغ ۵۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (پنجاه میلیون ریال) - روستاها: مبلغ ۵، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (پنج میلیون ریال) منظور از کلان شهر، شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و اهواز است. البته مبالغ اعلام شده بعنوان حق‏‬ امتیاز صدور پروانه مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده و این ارقام برای سالهای بعد، بصورت سالیانه و مطابق نرخ رسمی تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط، افزایش خواهد یافت. طبق این مصوبه، حق‏‬ امتیاز تجدید صدور پروانه نیز به میزان یک دهم مبلغ حق‏‬ امتیاز صدور پروانه جدید، خواهد بود. تعرفه ارائه خدمات دستگاه های خدمات‏‬ دهنده در قالب تعرفه های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات خواهد بود و خدماتی‏‬ که تعرفه آنها در قانون مشخص شده یا مرجع قانونی دیگری برای تعیین تعرفه آنها وجود داشته باشد از این بند مستثنی هستند. مدت اعتبار مجوز برای خدمات دفاتر پیشخوان دولت پنج سال است و سازمان رگولاتوری می تواند در صورت درخواست دارنده پروانه، در قالب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نیز مقررات اجرائی تعیین شده در این مصوبه، آنرا برای دوره های پنج ساله تجدید کند. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، صدور پروانه راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات را فقط برای اشخاص حقوقی و با رعایت مقررات اجرائی مدنظر، مجاز اعلام نموده است. در همین حال صدور، انتقال امتیاز و تجدید پروانه خدمات ICT روستایی برای اشخاص حقیقی واجد شرایط در این مصوبه بلامانع است. در این مصوبه شرایط برای تجدید پروانه اشخاص حقیقی که پیش از تاریخ ۱۹/‏۱۲/‏۱۳۹۷‬ از رگولاتوری، پروانه دریافت کرده اند و همین طور اشخاص دارای مجوز دفاتر دیگر دستگاه های اجرائی که دفاتر آنها قبل از لازم الاجرا شدن مصوبه سال ۹۶ هیئت وزیران ایجاد و به راه افتاده است و در زمان ارائه درخواست تجدید، فعال می باشند، توضیح داده شده است. طبق ضوابط مربوط به امنیت ملی، دارنده پروانه باید برای رعایت مقتضیات دفاع ملی و امنیت عمومی و اعمال اختیارات دستگاه های قضائی، وزارت اطلاعات و سایر مراجع قانونی، کلیه تدابیر لازم را اتخاذ و تسهیلات لازم را بوجود آورد. به این منظور تمامی موارد نیاز این مراجع که به دارنده پروانه ابلاغ می شود بدون هیچ ادعایی توسط دارنده پروانه لازم الاجرا خواهد بود. سقف جریمه تخطی از هر یک از تعهدات دارنده پروانه دفتر پیشخوان خدمات برای هر سال، مبلغ یک میلیاردریال تعیین شده که مطابق با نرخ رسمی تورم افزایش خواهد یافت و در صورت تکرار هر یک از تخلفات، میزان حداقل جریمه متعلقه، دو برابر جریمه وقوع تخلف در مرحله قبل است. عدم اشتغال در دستگاه های اجرائی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، هر دستگاه دیگری که از بودجه عمومی کشور استفاده می نماید یا هر مؤسسه یا شرکت دیگری که بیش از ۵ درصد سهام آن متعلق به دولت یا مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، همچون شرایط متقاضیان دریافت پروانه دفاتر پیشخوان است. حداقل فضای مورد نیاز برای ایجاد دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی نیز ۵۰ مترمربع و برای ایجاد دفتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی ۲۰ مترمربع در نظر گرفته شده است. نظارت تخصصی بر خدمات واگذار شده به دفاتر پیشخوان بر عهده دستگاه خدمت دهنده است و تعداد خدماتی که هر دفتر می تواند عرضه نماید، باتوجه به تعداد خدمات قابل ارائه در محدوده شهر یا روستا تعیین می شود. در این مصوبه، مقررات اجرائی در ۶ پیوست شامل شرایط متقاضیان ستاندن پروانه، وظایف و تعهدات دارنده پروانه، ضوابط صدور، تجدید، انتقال امتیاز، تعلیق و لغو پروانه و تغییر نشانی دفتر و نیز شرایط و ضوابط اعمال مقررات و رسیدگی به تخلفات آمده است که جزییات کامل آن در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دردسترس است.


منبع:

1400/03/16
17:15:14
5.0 / 5
213
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات