جهان امروز و هوش مصنوعی،

کدام خبرگزاری ها از هوش مصنوعی برای تولید خبر استفاده می کنند؟

کدام خبرگزاری ها از هوش مصنوعی برای تولید خبر استفاده می کنند؟ به گزارش ما دیجیتال، خراسان رضوی مدتی است که از اشکال مختلف هوش مصنوعی در حوزه روزنامه نگاری استفاده می شود و آن چه این مورد را جالب جلوه می دهد، افزایش نقش این ابزارها در صنعت روزنامه نگاری است.


ابزارهای رونویسی هوش مصنوعی در بیشتر اتاق های خبر بصورت روزانه استفاده می شوند. روزنامه نگاران و سردبیران از هوش مصنوعی جهت بررسی واقعیت و بررسی منابع اطلاعاتی استفاده می نمایند همین طور می توان از آن برای تایید محتوا، تحلیل و بررسی رسانه های اجتماعی و تولید خلاصه اخبار شخصی نیز بهره مند شد.
به عنوان نمونه خبرگزاری آسوشیتدپرس (Associated Press) از هوش مصنوعی برای تولید گزارش های ورزشی مبتنی بر داده و خلاصه بازی ها استفاده می نماید. سازمان های خبری مانند داو جونز، بلومبرگ و رویترز نیز اتوماسیون را برای ساده سازی پوشش خود از بازار سهام و گزارش های درآمد مورد آزمایش قرار دادند.
نظرسنجی اخیر از مدیران رسانه ها (ناشران، سردبیران و کسانی که در سازمان خود پست های ارشد دارند) نشان داد که تقریباً یک چهارم این افراد (۲۳درصد) اظهار نمودند که بطور منظم از هوش مصنوعی برای بیان نظرات خود استفاده می نمایند و پنج درصد نیز گفتند که این بخش بزرگی از کاری است که ما انجام می دهیم.
از آنجا که رسانه های خبری برای جلب توجه و حفظ اعتماد عمومی و کاهش مشاغل و کاهش هزینه ها رقابت می کنند، استفاده از هوش مصنوعی (AI) در اتاق های خبر در سرتاسر جهان درحال افزایش است. هم اکنون از هوش مصنوعی برای منبع اطلاعات، تولید مقالات خبری و شناسایی مسیر حرکت استفاده می شود اما آیا استفاده از آن منجر به روزنامه نگاری بهتر خواهد شد؟


وقتی در تلفن همراه در فید خبری خود جستجو می کنید به این مورد توجه و فکر می کنید آن چه می خوانید ازطریق یک انسان نوشته شده است یا یک ماشین؟
روزنامه نگاری مبتنی بر هوش مصنوعی تقریباً یک دهه است که به اتاق های خبری بزرگ راه یافته است و هم اکنون اخبار مالی، داستان های ورزشی، گزارش های آب وهوا و ترافیک تولید می کند.
بلومبرگ نخستین پذیرنده استفاده از سایبورگ بود، برنامه ای که گزارش های مالی را کالبدشکافی می کند و فورا گزارش های خبری را با تمام حقایق و ارقام مرتبط می نویسد. واشنگتن پست زمانی که آغاز به استفاده از فناوری هوش مصنوعی هلیوگراف برای پوشش بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو و انتخابات کنگره کرد، خبرساز شد.
اخبار آسوشیتدپرس با بهره گیری از هوش مصنوعی از تولید ۳۰۰ مقاله در مورد گزارش درآمد شرکت در هر سه ماهه به ۳۷۰۰ مقاله رسید. امروز، فناوری هوش مصنوعی اتاق خبر این خبرگزاری بطور خودکار تقریباً ۴۰هزار خبر در سال تولید می کند - فقط کسری از کلی گزارش هایی که خبرگزاری جهانی تولید می کند- و مزایای استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون بسیار زیاد است. همین طور آسوشیتدپرس قسمتی از ‌بایگانی اخبار خودرا به OpenAI تحت قراردادی که استفاده از هوش مصنوعی مولد در اخبار را بررسی می کند، داده است، اقدامی که می تواند سابقه ای برای مشارکت های مشابه بین این شرکتها باشد.


هم اکنون برخی رسانه ها از هوش مصنوعی مولد برای تولید محتوای خود استفاده می نمایند. بازفید، شرکت رسانه ای خبری اینترنتی آمریکایی اعلام نموده است که از هوش مصنوعی برای تقویت آزمون های شخصیتی در سایت خود استفاده خواهدنمود و نیویورک تایمز از چت بات جی پی تی برای ایجاد پیام روز ولنتاین امسال بهره برد.
نیک نیومن، روزنامه نگار و استراتژیست دیجیتال معتقد می باشد که هوش مصنوعی به شرکت های رسانه ای کمک می نماید تا کارهای بیشتری را با مواردی کمتر انجام دهند همین طور فرصت هایی را برای ایجاد و توزیع محتوای هوشمندتر باز کنند اما معضلات جدیدی را در مورد این که چطور میتوان از این فنآوری های قدرتمند به روشی اخلاقی و شفاف استفاده کرد، به همراه خواهد داشت.
در ژانویه ۲۰۲۳، سی نت، رسانه آمریکایی اینترنتی فناوری اعلام نمود که تمام انتشار گزارش های تولید شده توسط هوش مصنوعی را «فعلا» بعد از زیر سوال رفتن صحت تعدادی از محتوای هوش مصنوعی متوقف می کند. این منجر به بررسی داخلی مقالات شد و ویراستاران دریافتند که تعداد کمی از مقالات نیاز به اصلاحات عمده دارند؛ این موارد جزئی اشکال در نام شرکت و غیره بود.
هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که شرکت های رسانه ای، ناشران و تولیدکنندگان محتوا باید ابزارهای گزارش گویی خودکار را کشف، بیاموزند و بفهمند و ما پیشرو دراین زمینه خواهیم بود. این رسانه اظهار داشت که ما متعهد به بهبود موتور هوش مصنوعی با بازخورد و نظرات گروههای تحریریه خود هستیم تا ما و خوانندگان بتوانیم به این عملکرد اعتماد نماییم.
گوگل نیز درحال آزمایش محصولی است که از فناوری هوش مصنوعی برای تولید گزارش های خبری استفاده می نماید و آنرا به سازمان های خبری همچون نیویورک تایمز، واشنگتن پست، وال استریت ژورنال و نوز کورپ ارائه می کند.


گوگل معتقد می باشد می تواند به عنوان نوعی دستیار شخصی برای خبرنگاران عمل کند و تعدادی از وظایف را خودکار انجام دهد تا زمان را برای دیگران آزاد کند و این شرکت چنین عملکردی را به عنوان فناوری مسئولی می داند که می تواند به هدایت انتشار این صنعت دور از دام های مولد هوش مصنوعی کمک نماید.
جار ویس، مدیر مرکز روزنامه نگاری کارآفرینی در دانشکده روزنامه نگاری کریگ نیومارک دانشگاه سیتی نیویورک اظهار داشت: «اگر این فناوری بتواند اطلاعات واقعی را بطور قابل اعتماد ارائه کند، روزنامه نگاران باید از این ابزار بهره گیرند.
وی افزود: از طرف دیگر، اگر روزنامه نگاران و سازمان های خبری در عناوینی که نیاز به تفاهم فرهنگی دارد، سوءاستفاده کنند، می تواند نه فقط به اعتبار ابزار بلکه به سازمان های خبری که از آن استفاده می نمایند نیز لطمه برساند.
مانند هر تکنولوژی جدید یا انطباق با آن، استفاده از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد محتوای اصلی چالش هایی به همراه دارد. در بعضی از بررسی های اولیه، گزارش هایی در خصوص خطاهای مادی (و البته آشکار)، محتوای تکراری و غیر معتبر گزارش شده است با این وجود، هوش مصنوعی مولد به پیشرفت خود ادامه می دهد و با اهمیت تر از آن، کسانی که از آن استفاده می نمایند، نیز به آموختن درس هایی در مورد چگونگی به کارگیری بهترین فناوری ادامه خواهند داد.
فناوری هوش مصنوعی مولد حالا می تواند محتوای شنیداری، بصری و نوشتاری را با بهره گیری از یادگیری ماشین و الگوریتم ها بوجود آورد، با قابلیت هایی که حالا با پیچیدگی های بیش از پیش، رسانه های مختلف را در بر می گیرد. این انواع رسانه می تواند از توسعه متن ساده گرفته تا تصاویر و ویدئو و همین طور صدا باشد.


در صورتیکه هوش مصنوعی مولد نمی تواند بطور مناسب و کامل جایگزین سرمقاله و روزنامه نگاری شود، موارد استفاده مختلفی در جریان کار تولید محتوا وجود دارد که می تواند به بهبود کارایی کمک نماید وزمان بیشتری برای سرمایه گذاری در توسعه خلاقانه، بررسی تحقیقات و فقط خروجی بیشتر فراهم آورد.
با رواج بیشتر هوش مصنوعی، نگرانی ها و اعتراض هایی نسبت به استفاده از آن در روزنامه نگاری به وجود آمده است، خصوصاً نگرانی هایی که حول محور هوش مصنوعی مولد به عنوان جایگزینی برای روزنامه نگاری اصیل و متفکر در نظر گرفته می شوند. برای ناشرانی که بدنبال گسترش استفاده از هوش مصنوعی مولد هستند، درک محدودیت ها و خطرات استفاده از این فنآوری ها از نظر فنی و تجاری بسیار اهمیت دارد.
ناشران می توانند این محدودیت ها و خطرات را با زمینه و داروی مناسب کاهش دهند و این امر مستلزم تمرکز بر بررسی موشکافانه کاربردهای هوش مصنوعی مولد در گردش کار برای بهبود کارایی و تجربه کارمند است.
به عنوان مثال، برای جلوگیری نسبت به از میان رفتن اعتماد مخاطب، ناشران باید زمانی که مقاله بطور جزئی یا کامل توسط هوش مصنوعی تولید شده است، به وضوح در مطلب منتشرشده بیان کنند و باید دستورالعمل های عمومی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در انتشار محتوا را به روشنی شرح دهند. علاوه بر این، ناشران باید خط مشی ها و رویه های گردش کار روشنی را در مورد استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کنند تا از لطمه پذیری قانونی و حق نسخه برداری جلوگیری نمایند و خطر خطاها و سوگیری های احتمالی در گزارش هایی را که ممکنست از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد شود، کاهش دهند.
منابع

www.reuters.com

journals.sagepub.com

nytimes.com

inma.org

goethe.de




منبع:

1402/04/30
10:52:31
5.0/5
189
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات