وزیر ارتباطات اعلام كرد:

اقتصاد مقاومتی تنها نسخه رشد اقتصاد ایران

اقتصاد مقاومتی تنها نسخه رشد اقتصاد ایران ما دیجیتال: وزیر ارتباطات اظهار داشت: تنها نسخه رشد و بهره وری مناسب در اقتصاد، تحقق اقتصاد مقاومتی است.



به گزارش ما دیجیتال به نقل از مهر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینكه اصل كلان اقتصاد مقاومتی نگاه به داشته های خودمان است، اظهار داشت: بایستی از ظرفیت های صادراتی در كالاها و محصولاتی كه مزیت رقابتی وجود دارد، استفاده گردد.
وی خاطرنشان كرد: تنها نسخه رشد و بهره وری مناسب در اقتصاد، تحقق اقتصاد مقاومتی است.
آذری جهرمی اظهار داشت: اقدامات مناسبی در بعضی وزارتخانه ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی رخ داده است و ماهانه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی می گردد.
باید مركزی به پایش و رصد اقدامات اقتصاد مقاومتی بپردازد
وزیر ارتباطات با اشاره به صحبت های رهبر معظم انقلاب اضافه كرد: بایستی مركزی به پایش و رصد اقدامات در جهت اقتصاد مقاومتی بپردازد.
وی اظهار داشت: در مجموعه هایی مثل شبكه تحلیل گران اقتصاد مقاومتی این اقدامات رصد می گردد.
وزارت ارتباطات مسئول ۵ پروژه در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است
آذری جهرمی با تاكید بر اینكه وزارت ارتباطات برای تحقق اقتصاد مقاومتی پروژه های زیر ساختی و اجرایی داشته است، اظهار داشت: یكی از مهمترین این پروژه ها افزایش سطح دسترسی كاربران نهایی به شبكه ملی اطلاعات به ۲۰ مگابیت در ثانیه است.
وی اضافه كرد: بخشی از این پروژه به راه اندازی سامانه املاك بر می گردد؛ كه اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است.
فناوری اطلاعات حلقه مفقوده نظام اقتصادی موفق
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه برای نیل به اقتصاد موفق بایستی آمارها بصورت دقیق عرضه شوند، اظهار داشت: مكانیزم سنتی تهیه این آمار خود اظهاری دستگاه های مختلف دولتی است؛ حال آنكه بایستی به سمت پایش لحظه ای آمار حركت كرد.
وی اظهار داشت: تحقق این اهداف با فناوری اطلاعات صورت می گیرد و هم اكنون فناوری اطلاعات حلقه مفقوده نظام اقتصادی موفق است.
آذری جهرمی خاطرنشان كرد: با شفاف سازی آمارها با استفاده از فناوری اطلاعات میزان ورود كالای قاچاق و بی كیفیت كاهش چشمگیری می یابد.
وی با تاكید بر اینكه با فناوری اطلاعات اقتصاد مقاومتی محقق می شود، اضافه كرد: با استفاده از این ابزار می توان سیستم ها را به هم متصل نمود و شفافیت اطلاعاتی بدست آورد.
آذری جهرمی با اشاره به اینكه دولت الكترونیك یكی از شاخص های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است، اضافه كرد: با استفاده از این ابزار صرفه جویی ارزی در بحث مدیریت واردات صورت گرفت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به اینكه حلقه مفقوده دیگر ما نظام توزیع است، خاطرنشان كرد: در كشورهای پیشرفته دنیا برای خرید كالا انطباقی بین كد كالا با محصول وجود دارد و تعداد این كالا در نظام توزیع این كشورها موجود است.
آذری جهرمی تصریح كرد: بایستی به سمتی حركت كرد تا شفافیت كامل از میزان تولید و صادرات بدست بیاید.
نظام آماری زنده عامل تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی
وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه برای پیاده كردن سیاست های اقتصاد مقاومتی بایستی نظام آماری زنده داشته باشیم، اظهار داشت: بعنوان مثال در حوزه سلامت الكترونیك اقدامات مناسبی انجام شده و ۶۶ میلیون ایرانی پرونده سلامت شان تكمیل شده است.
وی ادامه داد: در وزارتخانه های دیگر همچون وزارت اقتصاد، صمت، راه و شهرسازی هم اقدامات مناسبی در زمینه نظام آماری زنده انجام شده است.
فرهنگ سازمانی مهمترین شاخص تحقق اقتصاد مقاومتی
آذری جهرمی تصریح كرد: با بررسی تك تك دستگاه ها اقدامات مناسبی در جهت اقتصاد مقاومتی انجام شده است؛ ولی مجموع و برآورد این ها در سفره مردم حس نمی گردد و علت اصلی این امر نبود فرهنگ سازمانی است.
وی اظهار داشت: با حذف مراجعات حضوری در ادارات هم فرهنگ سازمانی محقق خواهد شد.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه اقتصاد مقاومتی تنها با بودجه گذاشتم محقق نمی گردد و بایستی فرآیندها اصلاح شود، تصریح كرد: اصلاح فرآیندها با فرهنگ سازمانی محقق می گردد كه نیازمند عزم ملی است.
آذری جهرمی با اشاره به اینكه بایستی بدنه دولت را تعدیل و كوچك نماییم و این جز سیاست های كلی ماست، خاطرنشان كرد: این فرآیند نیازمند فرهنگ سازی عمومی در جامعه است.
اقتصاد مقاومتی مدل توسعه اقتصادی ماست
آذری جهرمی با اشاره به اینكه اقتصاد مقاومتی پروژه نیست كه به اتمام رسد، اضافه كرد: اقتصاد مقاومتی مدل توسعه اقتصادی ماست.
وی با اشاره به اینكه باید مسیر اقتصاد مقاومتی بازبینی و اصلاح شود، تصریح كرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پروژه ها برای دستگاه های مختلف را بعنوان شاخص تعریف كرده است و بایستی به این اهداف برسیم.
وزیر ارتباطات در انتها خاطرنشان كرد: تا پیش از شروع اسفند ماه گزارش عملكرد وزارت ارتباطات در تحقق اقتصاد مقاومتی منتشر می گردد.


1396/11/30
14:15:16
5.0/5
4725
تگهای خبر: ابزار , ارتباطات و فناوری اطلاعات , الكترونیك , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات