سیمكارت های گم شده در معرض بیشترین سوءاستفاده ها
ما دیجیتال: طبق قانون، در مرحله اول مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از سیمكارت با شخص مالك است و مجرمان نیز از سیمكارت های بلااستفاده یا گم شده در جهت اعمال خلاف سوءاستفاده می كنند.
به گزارش ما دیجیتال به نقل از ایسنا، پدیده سیمکارت های جعلی و ناقص یا همان سیمکارت های بدون هویت موضوعی بود که طی سالیان گذشته مشکلات مختلفی به وجود آورده و اقدامات خلاف کارانه همچون کلاهبرداری و حتی قتل صورت گرفت. این مساله سبب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دراین زمینه به اقدامی جدی دست بزند. مشترکان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی mobilecount.cra.ir از تعداد سیمکارت هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، باخبر شوند و یا با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ بوسیله یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام نمایند.
همین طور با لزوم احراز هویت مشترکان هنگام خرید سیم کارت، هم اکنون اپراتورها برای جلوگیری از سوءاستفاده از خرید سیمکارت، موظف می باشند تنها در دفاتر منتخب خود به کسانی که سیم کارتی به نامشان نیست، سیمکارت بدهند و سایر افراد نیز برای احراز هویت از رمز یکبار مصرف استفاده می نمایند.
مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت شده به نام خودشان می توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکنست بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیمکارت ها اقدام کنند.
با این وجود، پلیس فتا هشدار می دهد که برخی دفاتر و نمایندگی های اپراتور تلفن همراه بدون تطبیق کارت ملی فرد مراجعه کننده مبادرت به ثبت سیمکارت به نام افراد می کنند. این در حالیست که درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت بوسیله سیمکارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیمکارت است که در وهله اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد. برای اینکه قانون، مالک را دارنده سیمکارت می شناسد. اگر پس از بررسی های فنی مشخص شد که صاحب سیمکارت مرتکب عمل مجرمانه نشده است تبرئه خواهد شد در غیر این صورت مالک سیمکارت باید پاسخ گوی محاکم قضایی و شاکی باشد.
همین طور لازم است در صورت فروش و واگذاری سیمکارت های خود به دیگران، حتما اطلاعات عضویت در شبکه های اجتماعی را غیرفعال کرده، به سیمکارت دیگری انتقال داده و یا به طورکلی آنها را حذف کنید. یعنی اگر با سیمکارت موردنظر قبلاً در شبکه های مجازی عضویت داشته اید باید اکانت نرم افزار موردنظر را حذف (Delete Account) و سپس به سوزاندن، غیرفعال کردن یا انتقال سیمکارت اقدام کنید.
منبع: ما دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب