مشاركت دیجی كالا در كمك به حفظ گونه های بومی در روز درختكاری

مشاركت دیجی كالا در كمك به حفظ گونه های بومی در روز درختكاری دیجی کالا همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در روستای لیشک سیاهکل استان گیلان 1100 نهال به نام همکاران خود کاشت.



این طرح، در جهت پروژهای مسؤلیت های اجتماعی دیجی کالا و با هدف پیشگیری از تخریب گسترده جنگل های هیرکانی و کمک به حفظ گونه های بومی منطقه در چارچوب یک طرح احیای مشارکتی جنگل با نام «بانی جنگل» انجام شد.

درختکاری اصولی؛ ضامن احیای جنگل
جنگل های هیرکانی یکی از سرمایه های ملی کشوری ایران هستند که شهرت جهانی هم دارند. این جنگل ها، کمربند شمالی ایران از آستارا در گیلان تا گلی داغ در شرق گلستان را به طول ۸۰۰ کیلومتر و با عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پوشانده است. اما به قول کارشناسان محیط زیست، کاهش 50 درصدی حجم جنگل ها در 40 سال گذشته نگران کننده است به صورتی که از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل های شمال کشور، تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن هم از حالت پایدار خارج شده است. از طرفی کاهش چشمگیر20 درصدی بارندگی ها در شمال کشور در 30 سال قبل و افزایش 50 درصدی سیل در این نواحی نگرانی های بسیاری برای مردم منطقه و فعالان محیط زیست بوجود آورده است.
افزایش موج درختکاری در هفته منابع طبیعی در سرتاسر ایران خبری خوشحال کننده است اما استفاده از نهال های غیر بومی و کاشت غیر اصولی نهال ها که سبب پیشگیری از رشد و گسترش گونه های بومی هیرکانی شده اند از دیگر مشکلات این منطقه می باشند. بعنوان مثال استفاده از گونه های مهاجم مانند کاج کانادایی که به صورت خطی کاشته می شود نه تنها به ایجاد یک اکوسیستم مولد پایدار کمک نمی کند بلکه آن فضای واقعی برای یک جنگل طبیعی را هم به وجود نمی آورد.

از این رو دیجی کالا تصمیم گرفت با سرمایه گذاری در این جنگل های ارزشمند؛ جنگل هایی که ۵۶۴ هزار و ۷۱۲ متر مربع از عرصه آنها در استان گیلان وجود دارد، به احیای این خطه سرسبز کمک نماید.
حضور پررنگ همکاران دیجی کالا در طرح «بانی جنگل»
طرح گسترده «بانی جنگل» در جهت پروژه ای بزرگتر یعنی «درختانی برای آینده» انجام شد؛ طرحی که می خواهد ۷۵ هزار نهال بومی مانند توسکا، ممرز و انجیلی را با مشارکت مردم و با نام آنها تبدیل به درخت کند. ازاین رو دیجی کالا برای تحقق بخشی از مسؤولیت اجتماعی خود و به نام همکاران مجموعه به این طرح پیوست تا سهمی در این پروژه عظیم داشته باشد.
از این رو با ارسال پرسشنامه برای تمامی همکاران از آنها درخواست شد که در صورت تمایل جهت شرکت در این پروژه، اعلام آمادگی و نوع درخت مورد نظر خویش را برای کاشت انتخاب کنند. ۹ گونه بومی گیلاس وحشی، افرا، بارانک، ون، بلوط، مررز، شمشاد، انجیلی و توسکا در این لیست قرار دارند. به علت شیوع کرونا تعداد 14 نفر به قید قرعه از همکاران انتخاب شدند تا به صورت فیزیکی به محل کاشت نهال ها در روستای لیشک سیاهکل سفر کنند. پروژه سفر و کاشت نهال ها در در ایام ۱۲ و ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ برگزار گردید.
هدف اصلی دیجی کالا مشارکت مستمر و سازنده در چنین پروژهایی است تا بتواند گوشه ای از آرمان های مسؤولیت اجتماعی سازمانی را به صورت عملی محقق کند.

۲۱۲۱


منبع:

1400/01/08
11:47:56
5.0 / 5
309
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات