طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛

تبادل اسناد سلامت در سامانه اطلاعات بیمارستانها الزامی شد

تبادل اسناد سلامت در سامانه اطلاعات بیمارستانها الزامی شد شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در جهت توسعه، تکمیل و گسترش خدمات سلامت الکترونیکی در کشور، سامانه اطلاعات بیمارستان ها را موظف به تبادل الکترونیکی اسناد سلامت کرد.


به گزارش ما دیجیتال به نقل از مهر، شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در جهت اجرای بند «ح» ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه در مورد سلامت الکترونیکی و تسریع در تحقق پروژه سلامت الکترونیکی و هم انجام تکالیف دستگاههای اجرایی برای تکمیل زنجیره فرآیندهای در ارتباط با نسخه الکترونیکی و تسهیل دریافت خدمات توسط مردم، تمامی HIS های بیمارستانی (سامانه اطلاعات بیمارستان ها) را موظف کرد به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت متصل شده و نسبت به تبادل الکترونیکی اسناد الکترونیکی اقدام نمایند. ره نگاشت حذف اسناد کاغذی تدوین می شود در این راستا مقرر شد به منظور تکمیل زنجیره رسیدگی اسناد الکترونیکی سلامت (خدمات نسخه الکترونیکی و مبادله الکترونیکی اسناد در رابطه با بیمار و سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر ارکان نظام سلامت) و حذف چرخه تحویل اسناد کاغذی و کپی آنها، ره نگاشت شیوه دریافت و پرداخت اسناد هزینه خدمات سلامت بیمه های تکمیلی به شکل آنلاین و مبتنی بر نسخه الکترونیکی، در کارگروهی ذیل دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تدوین شود. این ره نگاشت با محوریت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و همکاری سازمان های بیمه گر پایه فعال در نسخه الکترونیکی و وزارت بهداشت تدوین و به تمامی ذینفعان ابلاغ می شود. حذف کاربری دفترچه های عرضه خدمات درمان همینطور مطابق با مفاد این مصوبه، تمامی بیمه گرهای پایه، صندوق های بیمه ای، صندوق های بیمه ترکیبی پایه و تکمیلی و همه عرضه دهندگان خدمات بیمه در کشور شامل بهداشت و درمان صندوق بازنشستگی نفت، صندوق بیمه نیروهای مسلح، مؤسسه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها و واحدهای بیمه ای بانک ها و صندوق های مالی و اعتباری، صندوق حمایت وکلای دادگستری، صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز، صندوق بیمه شهرداری ها، سازمان بنادر و کشتیرانی، هواپیمایی جمهوری اسلامی و سازمان صداوسیما که تابحال تکالیف در ارتباط با نسخه الکترونیکی و استحقاق سنجی برخط را اجرایی نکرده اند، موظف شده اند حداکثر تا اول آبان ماه ۱۴۰۰ ‬ ضمن حذف کاربری دفترچه های عرضه خدمات درمان و اسناد کاغذی، کلیه خدمات خویش را بدون وابستگی به دفترچه و از راه پیوستن به سامانه استحقاق سنجی برخط (بند چ ماده ۷۰ قانون برنامه ششم) و پنجره واحد خدمات تأمین سلامت ایرانی ها ارائه نمایند. اخذ وجه اضافه برای خدمات الکترونیکی سلامت ممنوع شورای اجرایی فناوری اطلاعات هرگونه دریافت وجه اضافه برای عرضه الکترونیکی خدمات دارای تعرفه مصوب مراجع قانونی توسط عرضه دهندگان نهایی خدمات سلامت شامل، بیمارستان ها، کلینیک ها، پاراکلینیک ها، داروخانه ها و سایر مراکز شامل بخش دولتی و خصوصی و خیریه ای را ممنوع اعلام نمود. HIS های بیمارستانی به تأمین اجتماعی و بیمه سلامت متصل می شوند به منظور افزایش پایداری و تاب آوری در فاز نهایی نسخه نویسی الکترونیکی و نسخه پیچی الکترونیکی، تمامی HIS های بیمارستانی (سامانه اطلاعات بیمارستان ها) موظف اند ظرف مدت ۲ هفته به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت متصل شده و نسبت به تبادل الکترونیکی اسناد الکترونیکی اقدام نمایند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه گرهای پایه هم موظف شده اند که نسبت به تکمیل مسیرهای اصلی و پشتیبان به نحوی اقدام نمایند که در مدت حداکثر سه ماه تمام HIS های بیمارستانی هم زمان به مسیر اصلی و پشتیبان متصل باشند. مزایای پیاده سازی نسخه الکترونیکی در کشور به گزارش ما دیجیتال به نقل از مهر، اجرای مراحل نهایی نسخه نویسی الکترونیکی و نسخه پیچی الکترونیکی با هدف اراِئه خدمات درمانی به شهروندان ایرانی فقط با عرضه کارت و یا شماره ملی در کلیه مراکز درمانی سراسر کشور به تصویب شورای اجرایی فناوری اطلاعات رسیده است. فاز اول این پروژه فروردین ماه ۱۴۰۰ توسط سازمان های تأمین اجتماعی و بیمه سلامت به بهره برداری رسید و مطابق گزارش های مستند، هم اکنون به صورت متوسط ۱۸ میلیون نسخه الکترونیکی در ماه نوشته می شود. بررسی دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات از آن حکایت می کند که با افتتاح نهاد اپراتوری مشترک بیمه ها و عرضه پنجره واحد خدمات، ضمن سهولت در نوشتن نسخه و اتصال پزشکان و مطب ها و بیمارستان های دولتی به صورت پلکانی، این تعداد به بیشتر از ۲۵ میلیون نسخه الکترونیکی در ماه خواهد رسید. نهاد اپراتوری مشترک بیمه گرها هم اکنون شکل گرفته و بزودی پنجره واحد خدمات را به ذینفعان سلامت و مردم عرضه می کند. مطابق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و هم راه اندازی پنجره واحد خدمات در یک ماه آینده توسط نهاد مشترک اپراتوری، همه ذینفعان مانند بیمه های پایه، بیمه های تکمیلی، بیمارستان ها، کلینیک ها و پاراکلینیک ها و پزشکان و شرکتهای سلامت و از همه مهم تر مردم کشورمان می توانند خدمات نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی را بدون احتیاج به دفترچه و اسناد کاغذی و برخط عرضه و دریافت نمایند. حذف مراجعات صدور و تمدید دفترچه درمان در بیمه ها، حذف ۴ میلیارد برگ نسخه و سند کاغذی در یک سال، صرفه جویی ۲ تا ۳ هزارمیلیاردی در تأمین هزینه دارو در بیمه گرهای پایه با کاهش تخلفات دارویی در یک سال، ایجاد چرخه اطلاعات و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و فرآیندهای درمان هر ایرانی و بهبود فرایند رسیدگی و پاسخگویی از آثار و مزایای پیاده سازی نسخه الکترونیکی در کشور خواهد بود.


منبع:

1400/05/15
12:59:27
5.0 / 5
217
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات