در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

سناریوهای مختلف برای ایجاد شرکت ملی ترانزیت اینترنت بررسی گردید

سناریوهای مختلف برای ایجاد شرکت ملی ترانزیت اینترنت بررسی گردید راهکارهای تأسیس شرکت ملی ترانزیت اینترنت با هدف ایجاد مسیری از راه ایران برای اتصال کشورها به اینترنت بین الملل در پژوهشگاه ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت و مدل مفهومی آن عرضه شد.


به گزارش ما دیجیتال به نقل از مهر، ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور، به شرکت ارتباطات زیرساخت اختیار داده که شرکت دولتی ترانزیت اینترنت ایجاد نماید. طبق این ماده دولت در این شرکت، حداکثر ۴۹ درصد سهام را در اختیار خواهد داشت و ۵۱ درصد آن هم در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد. سال ۹۹ اساسنامه ایجاد شرکت ملی ترانزیت بین الملل در وزارت ارتباطات تدوین و به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به کمیسیون اقتصادی دولت سپرده شد. الان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از انجام پروژه «ارائه مدل مفهومی پژوهشی کسب و کار جهت تأسیس شرکت ترانزیت بین الملل» اطلاع داده است. طبق اعلام پژوهشگاه ICT این پروژه با هدف جهت دهی مناسب فعالیت در حوزه ترانزیت بین الملل داده و بهره برداری از فرصت های موجود در کشور انجام و به پایان رسیده است. ایران مسیر جذابی برای اتصال کشورها به اینترنت بین الملل علیرضا یاری مجری پروژه مدل کسب و کار شرکت ترانزیت اینترنت با تکیه بر اهمیت بالای تأمین ظرفیت ارتباطی میان کشورها و همینطور اتصال به اینترنت با عنایت به رشد تقاضا در دنیا اظهار داشت: تا کنون سرمایه گذاری زیادی هم به شکل منطقه ای و هم بین المللی در مسیرهای خشکی و دریایی صورت گرفته و ایران هم به سبب شرایط جغرافیایی، می تواند مسیر جذابی برای اتصال شرق به غرب و همینطور شمال به جنوب کشور باشد که مورد توجه کشورهای همسایه هم بوده است. وی با اشاره به اینکه در این پژوهش که به درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت انجام شد، ضمن بررسی روند بین المللی و منطقه ای در حوزه تأمین ظرفیت ارتباطی، پتانسیل رقبا و مشتریان منطقه هم بررسی گردید، عنوان کرد: این بررسی نشان از تسلط دارندگان پهنای باند در منطقه داشته و نتایج آن از آن حکایت می کند که حضور محتوا در داخل کشورها سبب شده تا میزان رشد حجم ترافیک مصرفی اینترنت به تدریج رو به کاهش برود. به قول یاری طبق این بررسی، روند رشد بازار ترانزیت در تمامی مسیرها رو به کاهش بوده و علاوه بر آن نه تنها قیمت خدمات ترانزیت در دنیا و تقریباً در همه مسیرها رو به کاهش رفته، بلکه روند رشد میزان درآمد شرکت ها هم از فروش ظرفیت هم با کاهش روبرو است. ازاین رو تمرکز این پژوهش در ایجاد مزیت های رقابتی در خدمات با مسیرهای کوتاه، امن و جایگزین با هزینه کمتر خواهد بود که در طراحی مدل کسب و کار شرکت ترانزیت مورد توجه قرار گرفته است. سناریوهای مختلف برای مدل کسب و کار شرکت ملی ترانزیت بررسی شد وی ضمن اشاره به اینکه، در این پروژه پتانسیل و نحوه حضور شرکت ترانزیت در بازار با هدف توسعه سهم بازار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، اضافه کرد: در حوزه ترانزیت بین الملل، ایران به سبب دارا بودن منابع بسیار مناسب و شبکه باکیفیت سراسری در سطح کشور، به سادگی می تواند سرویس ترانزیت ترافیک داده از کشور را هدایت کند. چون که علاوه بر زیرساخت های وزارت ارتباطات، زیرساخت های دیگری مثل شبکه فیبر که در کنار شبکه انتقال برق شکل گرفته و همچنین شبکه فیبر که کنار خطوط راه آهن موجود است، می تواند در شکل دهی مسیرهای جایگزین برای شبکه اصلی به کار گرفته شود و در تکمیل خدمات سهیم باشد. یاری خاطرنشان کرد: با عنایت به مبحث بازار و نیازهای مشاهده شده در بخش های متفاوت مشتریان، مدلهای نوآورانه در کسب و کار بخش ترانزیت داده، مورد توجه قرار گرفت و ایده های جدیدی در این عرصه عرضه شد. در این پژوهش با امکان سنجی اقتصادی تلاش شد جهت مناسبی برای فعالیت در حوزه ترانزیت بین الملل داده، مشخص شود تا برای بهره برداری از فرصت های فراوان موجود در کشور، راهبردهای مناسب برای ایجاد مزیت رقابتی و امکان جذب مشتریان و همینطور زمینه کسب سهم بازار مناسب برای کشور فراهم گردد. وی یکی از خروجی های اصلی این پروژه را بررسی سناریوهای متفاوت برای ایجاد شرکت ترانزیت، تدوین مدل کسب و کار شرکت ترانزیت بین الملل و امکان سنجی اقتصادی تأسیس شرکت ترانزیت بین الملل برشمرد.


منبع:

1400/06/24
14:44:15
5.0 / 5
215
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات