شاد هیچگاه هک نشد

شاد هیچگاه هک نشد به گزارش ما دیجیتال مدیر عامل شبکه شاد اظهار داشت: به زودی فراخوان دریافت طرح های خدمات افزوده در سایت وزارت آموزش و پرورش اعلام می شود تا فعالان آموزشی طرح های آموزشی اقتصادی خودرا برای ارائه در شبکه شاد عرضه نماید.



خبرگزاری مهر - گروه جامعه- علی قدمی: با شیوع کرونا و اعمال قرنطینه های سراسری، مدارس نیز تعطیل شدند. با طولانی شدن تعطیلات مدارس، لازم بود تا آموزش به کودکان بصورت مجازی ادامه یابد؛ در این راه توسعه ابزارهای الکترونیک و گسترش اینترنت کمک شایانی به آموزش غیرحضوری در مدارس نمود. در کشور ما نیز بحث آموزش غیرحضوری با ادامه محدودیت های کرونائی در سال ۱۳۹۹ رنگ واقعیت به خود گرفت و مدارس به کمک شبکه ها و پیام رسان های موجود به دنبال ادامه آموزش بودند.
طرح شاد که از سال ۱۳۹۴ مطرح شده بود؛ با انتشار کرونا بطور عملی اجرائی شد و در فروردین ۱۳۹۹ شروع به کار کرد. در ابتدا تنها یک پیام رسان بود و به علت ضعف ساختاری با مشکلات عدیده ای مواجه بود. اشکالاتی که سبب شد از همان زمان خیلی از مدارس مخصوصاً مدارس غیردولتی قید حضور در شاد را بزنند و راه دیگری را برای آموزش غیرحضوری انتخاب کنند. قطعی مداوم، کندی در ارسال پیام ها و باز کردن عکس ها همچون مهم ترین مشکلات شاد بود.
این مشکلات امسال تحصیلی بطور عمده بهبود یافت و شاد بیشتر به برگزاری یک کلاس کامل مجازی نزدیک شد؛ ارسال پیام متنی و صوتی، برگزاری آزمون های تستی، برگزاری پخش زنده، تماس تصویری، امکان ارسال تکالیف و حضور و غیاب همچون خاصیت های شاد است. همین طور امکان جستجو در مرورگر شادبین نیز در شبکه شاد فعال گشته است تا یک فضای امن برای جستجوی دانش آموزی به همراه داشته باشد.
با این حال شاد همچنان دارای نقاط ضعف قابل توجهی است. شاد بااینکه در فرم فعلی آن به پیشرفت هایی رسیده است اما همچنان با کندی مواجه است؛ خصوصاً اگر در زمان هایی استفاده از شاد بیشتر شود؛ استفاده از شاد چندان راحت نیست. شاد به دنبال ایجاد یک کلاس کامل مجازی است اما هنوز برای گفتگوی تصویری زنده و تعاملی میان معلم و دانش آموزان راه زیادی مانده است. از طرفی استفاده از شاد در مناطق پرجمعیت که تراکم جمعیتی در آنها بالاست به علت مشکلات اینترنت سراسری دشوار است. در این حوزه لازم است تا توسعه کمی و کیفی زیرساخت های لازم برای توسعه شاد همچون سیاست گذاری های کلان کشور باشد و شاد همزمان با بهبود وضع اینترنت در کشور با توجه مناسب از این وضع فعلی پیشرفت داشته باشد.
موضوع دیگر در استفاده از شاد، عدم آشنایی مناسب والدین و دانش آموزان از قابلیت های شاد است و این امر سبب می شود استفاده از شاد همچنان که باید و شاید کاربردی نباشد. به همین جهت با علی کاظم زاده مدیرعامل شبکه شاد سوالات اصلی در این حوزه را مطرح کردیم. ضرورت ایجاد شاد توسط دولت و وزارت آموزش و پرورش چه بود؟ آیا امروز توانسته ایم به اهداف مد نظرمان در زمان ایجاد شاد دست پیدا کنیم؟ چند درصد این اهداف امروز محقق شده است؟
سال ۹۸ که به دلیل کرونا مدارس تعطیل شد؛ وزارت آموزش و پرورش به دنبال نسخه ای برای باز کردن مدارس کشور بود و مسئله تعطیلی مدارس هم مسئله ای حاکمیتی به حساب می آمد و فقط محدود به سیاستگذاری های وزارت آموزش و پرورش نبود. این که ما یک پلت فرم داخلی تولید نماییم و از موارد مشابه استفاده نکنیم از چند جهت باید بررسی می شد. موضوع اولی که باید به آن توجه می شد طبیعتاً توانمندی های فنی بود. یعنی یک سامانه ای که بتواند در ابعاد میلیون نفری خدمات بدهد؛ خب در آن دوره سامانه های داخلی مشابه شاد اصلاً چنین ظرفیتی نداشتند. موضوع بعدی این بود که این سامانه حتما باید داخلی باشد. یعنی سامانه خارجی مثل اسکایپ از ابتدا رد شد؛ برای اینکه قرار نبود هیچ دیتایی به خارج از کشور منتقل شود. گزینه های داخلی هم بااینکه سامانه های توانمندی بودند اما امکان عرضه خدمات در ابعاد وسیع را نداشتند.
موضوع دیگری که برای وزارت آموزش و پرورش اهمیت داشت این بود که سامانه ای را در اختیار داشته باشد که برای خودش باشد، مالکش خودش باشد؛ برای همین هم سامانه جدید افتتاح شد. پس در نهایت قرار بر راه اندازی سامانه ای شد که هم بومی باشد، هم مرکز اطلاعات و دیتاسنتر آن در داخل کشور باشد، هم اصل برنامه نویسی آن در داخل کشور انجام شده باشد و هم این که مدیریت شبکه در اختیار وزارت آموزش و پرورش باشد تا بتواند ابعاد گسترده چند میلیون دانش آموز را پشتیبانی کند. سعی کردیم تا به فضای پیام رسان امکانات و قابلیت هایی را اضافه نماییم که تشکیل یک کلاس درس را برای معلم و دانش آموزان آسان تر کند. مثل گفتگوی صوتی چند طرفه که بجای این که معلم صدای ثبت شده خودرا ارسال نماید همزمان معلم و دانش آموز بتوانند با هم صحبت کنند. یا ابزارهایی که به مرور برای برگزاری آزمون و مواردی از این دست به شاد افزوده شد. استفاده از شبکه شاد محدود به ایام کرونا نیست
نگاه ما به شاد محدود به ایام کرونا نیست اظهار داشت: ما با این دید به کرونا نگاه می نماییم که در آینده که کرونا به اتمام رسید و دانش آموزان به مدارس بازگشتند؛ شاد همچنان بتواند خدماتی را به دانش آموزان ارائه نماید. نگاه وزارت آموزش و پرورش هم به شاد فقط محدود به ایام کرونا نبوده و نیست. وزارت خانه هم به دنبال این است که آموزش حضوری را با آموزش مجازی تلفیق کند.
به دنبال این هستیم که شاد یک مدرسه و سامانه جامع آموزشی باشد قدم های اول در این حوزه برداشته شد و هم اکنون ۱۴ مدرسه تحت پوشش کلاس مجازی ما در شاد هستند. ما پیش از این چنین امکانی برای آزمایش قابلیت های جدید خود نداشتیم ولی حالا به دنبال این هستیم که در کلاس مجازی، فضای بارگذاری کامل مطالب، برگزاری آزمون و ارسال و تصحیح تکلیف درسی وجود داشته باشد. به هر حال ابزارها در شبکه پیام رسان خیلی محدود است. بطورمثال هم اکنون سوالات را فقط بصورت تستی می توانیم مطرح نماییم. در حالیکه شاد، دیگر فقط یک پیام رسان نیست و مقرر است در طولانی مدت بستر اصلی و عرصه آموزش خصوصاً آموزش مجازی باشد. با عنایت به گزارشاتی که درباب هک شاد انتشار یافته است؛ چه تدابیری اندیشیده شده تا هک شاد به طور گسترده صورت نپذیرد؟ آیا می توانیم بگوییم احتمال خرابکاری در شاد وجود ندارد؟
در خصوص اقدامات انجام شده برای عدم لطمه پذیری شبکه شاد در چند لایه برای پیشگیری از لطمه و هک شبکه اقداماتی انجام شد. در لایه سخت افزار قوی ترین فایروال (دیواره آتش) های موجود در کشور در سرورهای شاد به کار گرفته شد که پس از افزودن این فایروال ها دیگر نفوذی به شبکه نداشتیم. به این مفهوم که هیچکس با تخصص برنامه نویسی نمی تواند وارد شبکه شاد شود و خرابکاری کند. اقدام دیگری هم که در این حوزه انجام دادیم این بود که دسترسی به شبکه شاد را برای کاربران خارج از کشور از دسترس خارج نماییم که با تصمیم شورایعالی فضای مجازی این اقدام صورت گرفت. پس ما نگرانی بابت حملات خارج از کشور نداریم برای اینکه مسیر بسته است.
شاد هیچ وقت تا حالا هک نشده است؛ ما باید هک را به درستی تعریف نماییم. هک کردن یک کار کاملاً تخصصی است؛ یعنی فردی که به لحاظ علمی و تخصصی برتر از برنامه نویس شاد است به دیتاسنتر ما نفوذ می کند و لایه های امنیتی شبکه را می شکند. اپلیکیشن مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد یا به دیتاسنتر دسترسی بدون مجوز پیدا می کند. با این تعریف از هک، ما هیچ وقت شاهد هک شاد نبودیم. آنچه که در شبکه شاد رخ می دهد کلاهبرداری است. یک کار غیرتخصصی است. فردی با تهدید، تطمیع یا اغفال از کاربر شاد پیامک ورود به شبکه را دریافت و بجای او وارد شبکه شاد می شود این دیگر اسمش هک نیست. این خود کاربر است که مسیر و دسترسی ورود به شبکه را در اختیار فرد دیگر قرار می دهد که کلاهبرداری کند. فرد کلاهبردار هم متخصص نیست. همه مواردی که پیش از این تحت عنوان هک شاد عنوان شد از جنس این دست از کلاهبرداری ها بوده است.


در بیشتر مواردی که گزارش شده است؛ کاربران غالباً گوشی خودرا در اختیار فرد دیگری قرار داده بودند یا مادر و پدر گوشی خودرا دست فرزند داده بودند؛ یا کاربر شاد گوشی خودرا به فرد دیگری فروخته بود و خریدار وارد برنامه شاد شده بود. حتی ما مواردی از سواستفاده از اکانت کاربری مدیران مدارس و مناطق هم داشتیم. در حقیقت همیشه خود کاربران بوده اند که امکان سواستفاده و کلاهبرداری از شبکه شاد را ایجاد کردند و دسترسی به گوشی یا دسترسی به سیمکارت خودرا به فرد دیگری دادند. باید دقت نماییم به این موارد هک نگوییم.
تنها راه پیشگیری از این موارد سوءاستفاده و کلاهبرداری، آگاه سازی مخاطب است ما از پلیس فتا کمک گرفتیم و پویش کودکان سایبری را امسال اجرا کردیم. پیام های اطلاع رسانی برای آگاه سازی مخاطبان و کاربران ارسال کردیم تا آنان از کلاهبرداری های موجود آگاه شوند؛ یا آموزش های لازم را به مدیران مدارس دادیم
تنها راه پیشگیری از این موارد سوءاستفاده و کلاهبرداری، آگاه سازی مخاطب است ما از پلیس فتا کمک گرفتیم و پویش کودکان سایبری را امسال اجرا کردیم. پیام های اطلاع رسانی برای آگاه سازی مخاطبان و کاربران ارسال کردیم تا آنان از کلاهبرداری های موجود آگاه شوند؛ یا آموزش های لازم را به مدیران مدارس دادیم. مدیران مدارس عمدتا مدیر کانال ها هستند. متأسفانه دیده شده بود که فردی دسترسی اکانت مدیر مدرسه را گرفته و با پنل مدیر در شبکه شاد پیام منتشر می کرد. البته موارد کلاهبرداری به نسبت مهر و آبان ماه خیلی کم شده و به ندرت اتفاق می افتد. ارزیابی شما از عدم استفاده مدارس غیردولتی و برخی مدارس دولتی از شبکه شاد چیست؟
بخشی از این مورد به مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش باز می گردد. وزارت آموزش و پرورش می گوید همه از شاد استفاده کنند اما ملاحظاتی در این حوزه وجود دارد که مسئولان وزارت خانه آنرا لحاظ کردند. ما هم اکنون دو دسته از دانش آموزان را داریم که در شبکه شاد حضور ندارند. یک دسته دانش آموزانی هستند که وضع مالی مناسبی دارند و این امکان را مدارس آنها دارند که از سامانه های قدرتمندتری استفاده کنند. یک دسته از دانش آموزان هم هستند که اصلاً ابزار ورود به شاد را ندارند. گوشی هوشمند ندارند، یا در مناطقی زندگی می کنند که پوشش اینترنت مناسبی ندارد.
اگر بپرسیم چرا وزارت آموزش و پرورش تا حالا الزامی به مدارس غیردولتی برای ورود به شبکه شاد نداشته است؛ خب از ابتدا مسئله زیرساخت یک مسئله حیاتی در شبکه شاد بود. طبیعتاً اولویت با مدارسی بود که انتخاب دیگری جز استفاده از شبکه شاد نداشتند. اگر مدرسه ای این امکان را دارد که یک سرور اجاره کند این کار را انجام دهد تا دانش آموزان یک مدرسه دولتی که بودجه این کار را ندارند از خدمات بهتری در شاد بهره مند شوند.



اما این مورد از جنبه حاکمیت وزارت آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت هم قابل بررسی است. وزارت خانه می گوید وقتی مدارس تعطیل می باشد از کجا بفهمیم معلم به سر کلاس می رود یا خیر، آموزش محقق می شود یا خیر. این وزارت خانه نظارت را در شاد می تواند داشته باشد. اما وقتی آموزش در شاد صورت نمی گیرد نمی تواند هیچ نظارتی بر میزان فعالیت معلمان داشته باشد. از این منظر هم نوع برخورد آموزش و پرورش با مدارس غیردولتی متفاوت می باشد. در مدارس دولتی معلم در استخدام آموزش و پرورش است و دولت حقوقش را پرداخت می کند. پس دولت باید بداند که معلم کار می کند یا خیر. اما در مدارس غیردولتی، معلم در استخدام دولت نیست. از این جهت آموزش و پرورش فشاری که جهت استفاده از شاد روی مدارس دولتی دارد با مدارس غیردولتی متفاوت می باشد.
به طور کل قانون می گوید همه مدارس باید از شاد استفاده کنند؛ اضافه کرد: اگر شاد روزی به حدی برسد که از پلت فرم های مشابه داخلی و خارجی قدرتمندتر و بهتر شود و با عنایت به این که ترافیک آن هم رایگان است؛ طبیعی است که همه دانش آموزان در همه مدارس از شاد استفاده می نمایند. این که ما می بینیم که مدارس دولتی هم گاهی ناچار می شوند به پلت فرم هایی غیر از شاد مراجعه کنند برای این است که شاد کمبودهایی دارد. برای همین هم باید این مسیر تحولی و تکاملی را طی نماییم و شاد را به جایی برسانیم که کاربر، آنرا بهترین گزینه ممکن ببیند و نه فقط به خاطر فشاری که وزارت آموزش و پرورش اعمال می کند مجبور باشد از شاد استفاده نماید.
روند تکامل شبکه شاد درحال پیموده شدن است؛ امروز ابزارهایی در شاد برای آموزش داریم که شبکه ای مثل واتساپ ندارد. در شاد می توان چندین ساعت زنده تماس تصویری داشت. یا بطورمثال گفتگوی صوتی شاد امکان اجازه گرفتن دانش آموز از معلم را دارد. به همین جهت هم این سرویس ها در زمان هایی که مدارس بیشتری به خاطر کرونا غیرحضوری می شوند به سرعت مورد استفاده دانش آموزان قرار می گیرد و از این جهت بیشتر تحت فشار هستند. حالا ما باید کاری نماییم که شاد مزیت رقابتی داشته باشد. اگر نتوانیم این کار را بکنیم بطور قطع به زور نمی توان مردم را مجبور به استفاده از شاد کرد.
ما باید یک تعادلی را بین کیفیت سرویس و کیفیت زیرساخت برقرار نماییم. هر چه کیفیت سرویس را بالاتر ببریم و خدمات متنوع تری در شاد داشته باشیم؛ نیاز به زیرساخت قوی تری داریم. ضمن این که شاد مسئله حاکمیتی است. آموزش و پرورش با عنایت به اصل ۳۰ قانون اساسی مبتنی بر خدمات رایگان آموزشی، شاد را اجرائی کرده است اما هنوز حاکمیت به شکل جدی پشت شاد نیامده و پشتیبانش نشده است و بودجه یا تجهیزات مخصوصی برای شاد در نظر نگرفته است. در حالیکه در شاد، وزارت آموزش و پرورش با همکاری همراه اول که یک شرکت خصوصی است و باید پاسخگوی سهامداران خود هم باشد؛ مبادرت به اجرای شبکه شاد کرده است. پس ما اگر واقعاً در صدد توسعه شبکه شاد هستیم نیاز داریم حاکمیت را پای کار بیاوریم.
البته اقداماتی در این حوزه انجام شده است. بطورمثال شورایعالی فضای مجازی مصوبه بسیار خوبی در این حوزه داشته است که شاد بعنوان فضای آموزش مجازی کشور به رسمیت شناخته شود یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ترافیک مصرفی در شاد را رایگان کرده است و هزینه را به اپراتورها پرداخت می کند. وزارت آموزش و پرورش هم در تولید محتوا درون شاد زحمت زیادی کشیده است. اما برای توسعه زیرساخت نیاز به حمایت جدی حاکمیت داریم.
در خصوص برآورد هزینه مورد نیاز برای توسعه کمی و کیفی شاد، برای توسعه و ارتقای شاد برآوردی که ما داشتیم از حجم سرور مورد نیاز تقریباً ۵ تا ۶ برابر حجمی است که هم اکنون از آن استفاده می شود. برای جامعه ۱۳ تا ۱۴ میلیونی دانش آموزان مدارس دولتی اگر بخواهیم شاد را باکیفیت تر و با ارتقا خدمات داشته باشیم به حجم بالایی از سرور نیاز داریم.


آیا پهنای باند فعلی اینترنت در کشور پاسخگوی توسعه شبکه شاد خواهد بود؟
در خصوص اختلالات اینترنتی در شبکه شاد؛ یک موضوع وضع اینترنت سراسری است. وضع اینترنت در کشور یک بحث تخصصی دیگری است اما مشخص است که کیفیت اینترنت در کشور ما پاسخگوی نیاز فعلی نیست. امروز ما برای توسعه کلاس های مجازی نگران کیفیت اینترنت هستیم. وقتی در پیام رسان، اینترنت ضعیف باشد در نهایت پیام چند ثانیه دیرتر ارسال می شود اما در کلاس مجازی، اینترنت ضعیف عملاً کلاس مجازی را تعطیل می کند. مواقعی که اختلال در اینترنت به شاد مربوط بود، عمدتا مسئله سرور مطرح می شد. سال قبل هنوز زیرساخت بطور کامل تحویل داده نشده بود و کاربر در صف پردازش در سرورهای شاد معطل می ماند که با عنایت به افزایش حجمی که تا حالا داشتیم غیر از زمان هایی که خیلی فشار روی سیستم زیاد است؛ مشکل خاصی در سرورها نداشتیم.
پهنای باند داخلی نیازمند بهینه سازی است و علاوه بر آن باید به افزایش پهنای باند هم توجه کرد. مشخص است که سرویسهای جدید ما در بعضی نقاط کشور مخصوصاً مناطق پرجمعیت حتما با مشکل مواجه می شوند نگرانی ما روستاها نیستند برای اینکه اغلب برای یک روستای ۵۰ نفره یک دکل گذاشته شده است اما در حاشیه شهرها و در مناطقی که در مساحت های کوچک جمعیت زیادی ساکن هستند واقعاً نگران هستیم که گرفتار مشکل شویم. در حالیکه اگر در روستا بتوان کلاس ها را حضوری برگزار کرد در حاشیه شهرها به علت تراکم بالای دانش آموزان در مدارس امکان برگزاری کلاس بصورت حضوری نیست.
اقدام اولی که در این حوزه صورت گرفت این بود که هزینه اینترنت جهت استفاده از شبکه شاد رایگان شد. شما بدون داشتن بسته اینترنتی هم می توانید وارد شاد شوید و از آن استفاده کنید. این استفاده رایگان خیلی مورد استفاده دانش آموزان و خانواده هاست آیا می توان راهکاری بیاندیشیم که کودک در زمان استفاده از شاد به هر محتوایی در اینترنت دسترسی نداشته باشد؟
اقدام اولی که در این حوزه صورت گرفت این بود که هزینه اینترنت جهت استفاده از شبکه شاد رایگان شد. شما بدون داشتن بسته اینترنتی هم می توانید وارد شاد شوید و از آن استفاده کنید. این استفاده رایگان خیلی مورد استفاده دانش آموزان و خانواده هاست. اصلاً جهت استفاده از شاد نیازی به خرید بسته اینترنتی نیست. برای همین با عدم خرید بسته اینترنتی، کودک از شاد استفاده می نماید بدون این که دسترسی به سایت های دیگر داشته باشد.
کدهای دستوری هم تعبیه شده تا گوشی موبایل همراه با استفاده از شاد از وب سایت دیگری نتواند استفاده کند؛ پس اگر ما این آگاهی را به خانواده ها بدهیم که برای گوشی موبایلی که از شاد استفاده می نماید نیازی به خرید اینترنت نیست قسمتی از مسئله حل می شود.
در مورد دانش آموزانی که سن بالاتری دارند طبیعی است که دانش آموز در فضای وب نیازمند جستجو یا تماشای فیلمهای آموزشی است و نمی توان او را محدود به شبکه شاد کرد. درخواستی از طرف آموزش و پرورش عنوان شد که ما در شبکه شاد یک موتور جستجوی مختص دانش آموزان داشته باشد که با همکاری همراه اول و تیم ذره بین، یک نسخه از موتور جستجوی ملی در شبکه شاد به نام «شادبین» افتتاح شد. سعی کردیم در شادبین در عین حال که محتوای مورد نیاز دانش آموزان قابل دسترسی است، دسترسی به محتواهای نامناسب نیز محدود شود که این توانایی موجب شد شادبین مورد استفاده زیادی قرار بگیرد. هم اکنون روزانه بیش از یک میلیون جستجو در شادبین انجام می شود که عمده این جستجوها مربوط به موارد درسی است.


قدم بعدی که باید در کشور ما اتفاق بیافتد سیمکارت های مخصوص کودک و نوجوان یا سیمکارت های دانش آموزی است که هم اکنون قابل مشاهده می باشد. از یک مدل از این سیمکارت های دانش آموزی تا حالا ۳ میلیون خریداری شده است. این سیمکارت ها یک پشتوانه دارد که ابزارهایی که به کمک آن در گوشی نسب می شود دسترسی ها را محدود می کند. در تولید این سیمکارت ها ما در قدم اول هستیم؛ می توانیم با سطح بندی دسترسی به اینترنت به هر سیمکارت سطح مشخصی از میزان دسترسی به سایت ها و اپلیکیشن ها را بدهیم. ارائه خدمات نوین آموزشی در طرح جدید شبکه شاد
بر اساس مصوبه شورایعالی فضای مجازی یک اتفاق تازه در شبکه شاد در خصوص ارائه خدمات پولی درحال روی دادن است؛ این اتفاق بمنظور خرید خدمات توسط دانش آموزان صورت می گیرد. امروز در شاد یک سری خدمات پایه توسط آموزش و پرورش ارائه می شود. این خدمات مطابق قانون اساسی باید رایگان باشد یعنی کسی بابت برگزاری کلاس، ارسال تکلیف درسی، امتحان دادن یا امتحان گرفتن نباید پولی پرداخت کند اما در بازار آموزش کشور ارائه کنندگان خدماتی داریم که محصولاتی مفید برای دانش آموزان عرضه می کند. یک دوره آموزش برنامه نویسی، فیلم آموزش ریاضی دوم دبستان یا فیلم آموزشی مهارت های شغلی همچون محصولاتی هستند که برای دانش آموزان بسیار مفید هستند.
وزارت آموزش و پرورش طبق چارچوبی که با عنوان خدمات افزوده مصوب کرده است این مجوز را داده که در شبکه شاد ارائه چنین خدماتی امکان پذیر شود؛ اظهار داشت: این امر با دو هدف صورت می گیرد. اول این که برای دانش آموزان علاقمند به آموزش های بیشتر محتوای مناسب تولید و ارائه شود و دوم این که بازار خدمات آموزشی رونق بگیرد و بتوان خدمات باکیفیت تری ارائه نمود.
وی با اشاره به اینکه این چارچوب توسط وزارت آموزش و پرورش در آبان ماه سال جاری تدوین، تنظیم و به شورایعالی فضای مجازی ارسال شد؛ اظهار نمود: کمیسیونی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده و کارهای مقدماتی آن درحال انجام است؛ امیدواریم به زودی فراخوان دریافت این طرح ها در سایت وزارت آموزش و پرورش اعلام گردد تا فعالان آموزشی طرح های آموزشی اقتصادی خودرا برای ارائه در شبکه شاد عرضه نماید. آیا اجرای این طرح خرید خدمات در جهت عدالت آموزشی است؟
طرح اخیر اتفاقاً سبب افزایش عدالت آموزشی می شود؛ امروز اگر دانش آموزی بخواهد با یک معلم خوب کلاس خصوصی برای آمادگی کنکور داشته باشد هزینه های هنگفتی را باید بپردازد اما اگر همین معلم به تولید فیلم آموزشی کنکور اقدام نماید و بجای یک دانش آموز ۱۰ هزار دانش آموز در شبکه شاد از مطالب درسی این معلم کنکور استفاده کنند بطور قطع به عدالت آموزشی نزدیک تر است. دانش آموز با بهای اندک ۲ تا ۳ هزار تومانی می تواند از کلاس درسی استفاده نماید که نه به معلم آن درسی داشته، نه او را می شناخته است. این طرح دقیقاً برای همین است که بتوانیم خدمات باکیفیت آموزشی را به دورترین نقاط کشور با یک هزینه بسیار پایین عرضه نماییم تا دانش آموزان استانهای مرزی به محتوای آموزشی یک معلم در بهترین مدارس غیردولتی تهران دسترسی داشته باشند یا فیلم آموزشی یک هنرمند صنایع دستی در یزد که تا روز گذشته تنها مردم یزد به او دسترسی داشتند بتواند برای مردم در سراسر کشور قابل مشاهده باشد.


منبع:

1400/12/17
21:36:43
5.0/5
197
تگهای خبر: آموزش , ابزار , اپراتور , اپل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات