کشف سیاهچاله گرسنه ای که درحال تبدیل کردن یک ستاره به دونات است

کشف سیاهچاله گرسنه ای که درحال تبدیل کردن یک ستاره به دونات است به گزارش ما دیجیتال، ستاره شناسان یک سیاهچاله کشف کرده اند که درحال بلیعدن یک ستاره است و آنرا مانند تافی در فضا می کشد و بقایای آنرا به شکل یک دونات ستاره ای در می آورد.

به گزارش ما دیجیتال به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، پروژه ی بررسی خودکار تمام آسمان برای کشف ابرنواخترها(ASAS-SN) نخستین بار این پدیده خشن را که با عنوان «رویداد شکست کشندی»(TDE) شناخته می شود، از راه یک تشعشع تابشی پرانرژی رصد کرد. این پدیده در قلب کهکشانی در فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین درحال وقوع است.
ستاره شناسان مشاهدات شان از این تشعشع را با بازرسی صحنه در مرکز کهکشان «ESO ۵۸۳-G۰۰۴» در نور فرابنفش با بهره گیری از تلسکوپ فضایی هابل دنبال کردند. باآنکه هابل از این رویداد که «AT۲۰۲۲dsb» نامگذاری شده است بسیار دور است و نمی تواند سرنوشت ستاره را تشخیص دهد اما تیم منجمان توانستند صحنه را با بهره گیری از نور ستاره ی محکوم به فنا بازسازی کنند.
طیف نوری ستاره نشان داد که چگونه توسط سیاهچاله از هم پاشیده شده است، قبل از این که مانند تافی کشیده شود و وارد سیاهچاله شود. فرایند رویداد شکست کشندی سبب شد که سیاهچاله با مواد ستاره ای دونات شکل و گاز فوق گرم احاطه شود و در حالیکه خیلی از این مواد به تدریج در سیاهچاله سقوط می کنند، بعضی از آنها به سمت خارج فرار می کنند.
تاکنون، تلسکوپ هایی همچون هابل حدود ۱۰۰ مورد از این فعل و انفعالات خشن را بین سیاه چاله ها و ستارگانی که بیش از اندازه به آنها نزدیک هستند، مشاهده کرده اند اما آن چه که رصد «AT۲۰۲۲dsb» را منحصر به فرد می کند اینست که این رصد در نور ماورابنفش انجام شد در حالیکه بیشتر رویدادهای شکست کشندی در نور پرتو ایکس مشاهده می شوند.

امیلی انگلتالر(Emily Engelthaler)، محقق مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در اطلاعیه ای اظهار داشت: هنوز با عنایت به زمان مشاهده، رویدادهای جزر و مدی بسیار کمی در نور فرابنفش مشاهده می شوند. این واقعا مایه تاسف است چونکه اطلاعات زیادی وجود دارد که میتوان از طیف فرابنفش به دست آورد.
گروهی که رویداد شکست کشندی «AT۲۰۲۲dsb» را با بهره گیری از طیف سنجی فرابنفش مشاهده نمودند، توانستند آنرا برای مدت طولانی تر از حد معمول از آغاز تا مراحل بعدی «تغذیه» یا «برافزایش» زیر نظر بگیرند.
پیتر ماکسیم(Peter Maksym) یکی دیگر از محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین می گوید: به صورت معمول، مشاهده این رویدادها دشوار می باشد. امکان دارد در ابتدای آن در زمانی که پدیده واقعاً روشن است، چند مشاهده انجام دهید. پروژه ما از این نظر متفاوت می باشد و بگونه ای طراحی شده که به چند رویداد جزر و مدی در طول یک سال نگاه کند تا ببیند چه اتفاقی می افتد.
رویدادهای شکست کشندی به اخترشناسان نشان داده اند که سیاهچاله ها «خورنده های آشفته ای» هستند، به این معنا که بعضی از مواد باقی مانده از نابودی ستارگان در این رویدادها به فضا پرتاب می شوند و احتمالا تحت عنوان فواره هایی از ماده با سرعتی باورنکردنی نزدیک به سرعت نور حرکت می کنند.
این رویداد شکست کشندی هم تفاوتی با سایرین ندارد. مشاهدات این تیم نشان داده است که باد ستاره ای با سرعت حدود سه درصد سرعت نور یا حدود ۲۰ میلیون مایل در ساعت(تقریباً ۳۲.۲ میلیون کیلومتر در ساعت) به سمت زمین حرکت می کند.
تغییرات در بقایای ستاره نابود شده در رویداد شکست کشندی «AT۲۰۲۲dsb» در بازه زمانی چند روزه تا چند ماهه رخ می دهد، به این مفهوم که طیف سنجی فرابنفش و مشاهدات این تغییرات می تواند به ستاره شناسان اطلاعات بیشتری در مورد چنین سیاه چاله هایی بدهد.

مشاهده لبه یک دونات کیهانی
داده های طیف سنجی «AT۲۰۲۲dsb» که هابل آنها را جمع آوری کرده است توسط تیمی که معتقدند این داده ها از ناحیه گازی بسیار روشن، داغ و دوناتی شکلی که زمانی ماده تشکیل دهنده ستاره بوده، به دست آمده است مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
آنها همینطور توانستند تشخیص دهند که این دونات که در اطراف سیاهچاله می چرخد اندازه ای مشابه منظومه شمسی ما دارد.
یافته های این تیم در بیست و چهل و یکمین نشست انجمن نجوم آمریکا در روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه اعلام گردید.

منبع:

1401/10/26