تولید برق از هوا !

تولید برق از هوا ! ما دیجیتال: ما دیجیتال: منبع جدیدی از انرژی پاک درحال ظهور است؛ چونکه پژوهشگران استرالیایی در مطالعه اخیرشان از کشف آنزیم انرژی خبر دادند.

به گزارش ما دیجیتال به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، محققان دانشگاه موناش استرالیا آنزیمی جدید پیدا کرده اند که می تواند از مقادیر اندکی هیدروژن موجود در هوا برای تولید انرژی استفاده نماید. این می تواند به توسعه دستگاه هایی منجر شود که به معنای واقعی کلمه می توانند برق را از هوای رقیق تولید کنند.
این کشف اهمیت بیشتری پیدا می کند، چونکه جهان به دنبال راه های نوآورانه ای برای دور شدن از سوخت های فسیلی و روی آوردن به سمت منابع غیر کربنی انرژی است.
در حالیکه فناوری هایی مانند انرژی خورشیدی و بادی درحال افزایش هستند، آنها با مسائل متناوب محدود می شوند - جایی که نمی توانند به صورت مداوم یا بر مبنای تقاضا برق تولید کنند. یک دستگاه تولید انرژی مبتنی بر آنزیم می تواند دقیقا مانند یک ژنراتور برق به دلخواه روشن و خاموش شود.
برای سالهای متمادی، محققان می دانستند که باکتری هایی که در مناطق فقیر از مواد مغذی زندگی می کنند، بعنوان منبع انرژی از جو به هیدروژن نفوذ می کنند. این در محیط های شدید مانند خاک های قطب جنوب، دهانه های آتشفشانی و در اعماق اقیانوس ها مشاهده شده است. با این وجود، مکانیسم دقیق چگونگی نفوذ آنها به هیدروژن شناخته نشده بود.
محققان مؤسسه اکتشاف زیست پزشکی دانشگاه موناش سپس جهت بررسی بیشتر به یک باکتری معمول خاک، مایکوباکتریوم اسمگماتیس، روی آوردند و آنزیمی به نام Huc را استخراج کردند که می تواند گاز هیدروژن را به جریان الکتریکی تبدیل کند.
آنها سپس از پیشرفته ترین تکنیکها برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد ساختار و عملکرد آنزیم استفاده کردند. روش هایی مانند میکروسکوپ کریو الکترونی (cryo-EM) برای تعیین ساختار مولکولی آنزیم استفاده شد.
محققان همینطور دریافتند که در شکل خالص شده آن، آنزیم بسیار پایدار می باشد و می تواند در دمای شدید هم زنده بماند. لابراتوار ها معمولاً آنزیم ها را در دمای زیر صفر درجه فارنهایت (۲۰- درجه سانتیگراد) منجمد می کنند تا ثابت نگه دارند. محققان دریافتند که آنزیم Huc می تواند در دماهای بالای ۱۷۶ درجه فارنهایت (۸۰ درجه سانتیگراد) هم پایدار بماند و زمانی که هیدروژن در دسترس باشد، الکتریسیته تولید نماید.
محققان این آنزیم را «باتری طبیعی» نامیده اند که می تواند جریان الکتریکی پایداری را با استفاده از هیدروژن تولید نماید. این به احتمال زیاد منجر به توسعه دستگاههای کوچک با نیروی هوا می شود که برق تولید می کنند.
یافته های این مطالعه در مجله Nature منتشر گردید.

منبع:

1401/12/18