خسروپناه:

دانشگاه موفق دارای دانشکده های درهم تنیده است نه جزیره ای

دانشگاه موفق دارای دانشکده های درهم تنیده است نه جزیره ای به گزارش ما دیجیتال، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: دانشگاه زمانی موفق است که دانشکده ها بصورت درهم تنیده عمل کنند و جزیره ای نباشند.


به گزارش ما دیجیتال به نقل از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، آیین قدردانی از محققان برتر و نمایشگاه موفقیتهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با حضورحجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، محققان، اصحاب صنعت، مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه ۲۴ آذرماه در پردیس ملاصدرا برگزار گردید.
تقی راد، رئیس دانشگاه در آغاز مراسم، ضمن تبریک ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و هفته پژوهش و تقدیر از زحمات و تلاشهای همه کنشگران حوزه پژوهش و فناوری اظهار داشت: مطمئناً پیشران پیشرفت کشور، جز توان و خرد جمعی و ظرفیت ها و پتانسیل های علمی، انسانی چیز دیگری نیست و این پیشران در دانشگاه های کشور مورد آزمون، تجربه واستفاده قرار می گیرد.
رئیس دانشگاه گفت: امروز در این جشن دو بال پژوهش و فناوری ارایه خواهیم کرد و دستاوردها، خدمات و محصولات این دو حوزه را با دوستان به نظاره خواهیم نشست. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برای حل معضلات کشور لازم است همه ظرفیتهای خودرا بسیج کند. شرایط امروز متفاوت از گذشته است که محققان به تنهایی و با استفاده از شبکه های ارتباطی خودشان مسایل و پروژه های کلان را در کشور پیش می بردند. امروز مسایل کلان کشور فقط وفقط به دست توانمند مردم عزیز ایران حل می شود. مردم ایران چشم و امیدشان به دانشگاهیان و فرهیختگان است.
با تمام اختلافات و اختلاف نظرها و مشکلات در داخل باید دست در دست هم دهیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت توان جمعی برای رفع مشکلات کشور اقدام نماییم. خوشحال هستم که از حدود یک سال و نیم پیش و بخصوص طی چند ماه گذشته، اقداماتی به شکل جمعی و با هویت دانشگاهی در راستای حل مسایل کشور انجام شده است.
رئیس دانشگاه اضافه کرد: خوشحال هستم که دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در بین پنج دانشگاه صنعتی کشور(UTF) همیشه به عنوان یک عضو مؤثر در کارگروه ها، کمیته ها و تصمیم گیری هایی که به رفع مشکلات کلان کشور منجر می شود، نقش مؤثری دارد. از تمام عزیزان درخواست دارم که علاوه بر فعالیتهای فردی، در ظرفیت سازی های گروهی و بخشی در حوزه های مختلف کمک کنند تا دانشگاه بتواند در حوزه های مختلف پیشقدم باشد. درخواست من در این جمع باشکوه اینست که برای رفع مشکلات ایران عزیز هم صدا و هم قسم شویم.
حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن تبریک هفته پژوهش و میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بیان داشت: عبادت تنها به اعمال عبادی مرسوم محدود نمی شود؛ هر کاری که با نیت الهی و در راستای رضای خدا انجام گیرد، عبادت بحساب می آید. پژوهش هم از مصادیق مهم عبادت است، مشروط بر آن که با انگیزه ای الهی و برای حل مسایل جامعه انجام پذیرد.
حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کرده اند ما برای آینده کشور نیاز ضروری به پژوهش داریم. اتفاقات اخیر هم نشان داد که حتی درگیری های نظامی امروز در لبه های فناوری و دانش است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار داشت: سیاستهای کلی علم و فناوری مصوب سال ۱۳۹۳، رسیدن به سهم حداقل ۴ درصدی پژوهش و پژوهش از تولید ناخالص داخلی تا انتهای سال ۱۴۰۴ را مورد تاکید قرار داده است، اما حالا سهم پژوهش از بودجه کشور بسیار پایین تر از این رقم است. این شکاف، نشان داده است که اهمیت پژوهش باید نه فقط در سخن، بلکه در بودجه ریزی، حمایت های دولتی و ملی و تصمیمات حاکمیتی باید نمایان شود.
وی اظهار داشت: پژوهش نباید تنها با انگیزه های مادی دنبال شود. همان گونه که در دیدگاه اسلام، فعالیتهایی مانند طبابت یا تعلیم و تربیت، اگر تنها با هدف ایجاد درآمد انجام شوند، مذموم تلقی می شوند، پژوهش هم در صورت محدود شدن به منافع مادی، از مسیر اصیل خود منحرف می گردد. البته این به مفهوم نفی مشروعیت درآمد از پژوهش نیست، بلکه نکته کلیدی، نوع انگیزه و روح حاکم بر آن است.
حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی افزود: بزرگ ترین محققان تاریخ کسانی بودند که به مادیات خونسرد بودند و پژوهش را از سر عشق، تعهد و دغدغه حل مسئله دنبال می کردند. زمانی که انگیزه های الهی در انتخاب موضوع و کوشش برای پیشرفت آن مؤثر باشد، اولویت ها باز تعریف شده و پژوهش در خدمت حل مسایل واقعی مردم قرار می گیرد.
وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: اگر از یک سو حاکمیت به تعهدهای خود در تأمین و دفاع از بودجه پژوهش عمل کند و از طرف دیگر محققان با روحیه بندگی، مسئولیت پذیری و چشم اندازی مبتنی بر حل مسئله وارد میدان شوند، مسیر پژوهش در ایران می تواند مؤثرتر و پویاتر از گذشته باشد.
در ادامه مراسم، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در ابتدا هفته پژوهش را تبریک گفت و وحدت حوزه و داشگاه و یاد و خاطره امام شهیدان، شهدای انقلاب اسلامی و شهدای علم و فناوری را گرامیداشت.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سابقه حضور خود در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، این دانشگاه را برخوردار از نامی با مسما دانست و اظهار داشت: دانشگاهی که به نام حکیمی چون خواجه نصیرالدین طوسی مزین شده است، باید مبنی بر حکمت؛ علوم پایه، مهندسی و فناوری را توسعه دهد.
خسرو پناه با عنایت به نام با مفهوم دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، این دانشمند برجسته را شخصیتی جامع الاطراف دانست و اضافه کرد: خواجه نصیر فیلسوف، متکلم، عارف، فقیه، ریاضی دان، منجم و طبیعی دان بود و به این علت برخی او را استادالبشر نامیده اند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به یکی از شاگردان خواجه نصیر، قطب الدین شیرازی اشاره نمود و اظهار داشت: او نمونه ای عینی از قدرت علمی طوسی را در حوزه پزشکی مطرح ساخت. در واقع قطب الدین شیرازی، که خانواده اش قرن ها در شیراز بیمارستان چشم پزشکی تخصصی اداره می کردند، در شرح قانون بوعلی سینا (تحفه سعدیه) اعتراف می کند که ابهامات برخی مطالب طب را تنها بعد از آشنایی با استادش، خواجه نصیرالدین طوسی، برطرف کرده است. این مساله نشان دهنده عمق نفوذ علمی خواجه در علوم پایه و پزشکی زمان خود بود.
وی همین طور به کتاب های وی در عرفان "آغاز و انجام"، "اوصاف الاشراف" و "اخلاق ناصری" در حوزه حکمرانی و حکومت داری اشاره و اشاره کرد: این میراث علمی الگویی برای دانشگاه های امروز است و باید از ظرفیتهای علوم پایه و ریاضیات برای ساختن آینده ای دانش بنیان استفاده نمایند.
خسروپناه با اشاره به اینکه خواجه نصیر در فلسفه صاحب مکتب مستقل است، بیان داشت: او نه مقلد ابن سینا بود و نه شیخ اشراق و در آثاری مانند "شرح اشارات" با نگاهی نقادانه به آرای فلاسفه پیشین پرداخت. آثار مهمی همچون "اساس الاقتباس" در منطق و "تجریدالاعتقاد" در کلام، جایگاه ممتاز او را در تاریخ اندیشه اسلامی نشان داده است.
وی با اشاره به نقش تاریخی خواجه نصیر در دوران هجوم مغول، بیان داشت: تدبیر و حکمت این دانشمند بزرگ باعث شد از تخریب کتابخانه ها و قتل علما جلوگیری شود و با تأسیس رصدخانه مراغه و کتابخانه ای عظیم، تحولی علمی در جهان اسلام شکل گیرد.
خسرو پناه تاکید کرد: پیوند حکمت نظری و عملی در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی می تواند الهام بخش دانشگاه ها در راه توسعه علمی، نوآوری و ایجاد دانشگاه های تمدن ساز باشد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه خواجه نصیرالدین طوسی علاوه بر حکمت نظری در حوزه هایی چون ریاضیات، طبیعیات و هیات، به حکمت عملی هم توجه جدی داشت، اضافه کرد: حکمت عملی شامل اخلاق، سیاست و تدبیر منزل است و در کنار پزشکی و طب، یک نظام معرفتی منسجم را شکل می دهد که در قرآن از آن با عنوان حکمت یاد شده است.
وی با اشاره به مراتب ادراک در قرآن بیان داشت: قرآن از سمع و بصر آغاز می کند و سپس به مراتب بالاتری چون خیال، عقل، فؤاد، صدر و قلب می رسد. خیال اهمیت بالای ی در آفرینشگری، هنر، معماری و حتی علوم مهندسی دارد و بدون آن، تولید و خلاقیت شکل نمی گیرد.
خسروپناه عقل را دارای مراتب مختلف دانست و اظهار داشت: عقل نظری برای درک هستی، عقل عملی برای تشخیص باید و نباید، عقل معاش برای برنامه ریزی زندگی دنیوی و عقل معاد برای آخرت اندیشی است. جمع این مراتب، انسان را به "اولواالالباب" می رساند و طبق آیات قرآن، چنین انسانی مشمول حکمت و خیر کثیر می شود.
وی با اشاره به جایگاه حکمت در فرهنگ و ادب ایرانی اظهار نمود: حکیمانی چون فردوسی، رودکی، سعدی و حافظ، هر یک به روشی حکمت را در آثار خود متجلی کردند. شاهنامه فردوسی در حقیقت "خردنامه" و "خلق نامه" است و عقل نظری، عملی، معاش و معاد در آن حضور دارد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: حکمت تنها در فلسفه یا پزشکی خلاصه نمی شود؛ بلکه می تواند در هنر هم ظهور پیدا کند. مرحوم استاد محمود فرشچیان نمونه ای از حکمت متجلی در نگارگری بود که پیوند عقل، معنا و هنر را به خوبی نشان داد.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به سبک زندگی خواجه نصیرالدین طوسی بیان داشت: این حکیم بزرگ علم را نه برای کسب و منفعت، بلکه با عشق دنبال می کرد و لذت وی در حل مسایل علمی و تأمل در آفرینش بود. همین روحیه، راز ماندگاری وی در تاریخ علم و حکمت است.
وی اضافه کرد: علوم پایه مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی، مصداق حکمت نظری اند و در دانشکده های مهندسی به علوم کاربردی تبدیل می شوند، اما پشتوانه این فرآیند، حکمت هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی است و توسعه علمی بدون پشتوانه معرفتی به حل مسایل کشور منجر نخواهد شد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه زمانی موفق است که دانشکده های آن به شکل درهم تنیده عمل کنند و جزیره ای نباشند. پیوند ریاضیات با عمران، فیزیک با هوافضا و علوم پایه با مهندسی، هویت واقعی دانشگاه را شکل می دهد.
خسروپناه در آخر صحبت های خود، با تقدیر از اساتید این دانشگاه اظهار داشت: دغدغه حل مساله، انجام پژوهش های کاربردی و پیوند اندیشه با عمل، همان معنای حقیقی حکمت است و اساتیدی که این پیوند را برقرار می کنند، شایسته عنوان"حکیم" هستند.
به اجمال، با تمام اختلافات و اختلاف نظرها و مشکلات در داخل باید دست در دست هم دهیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت توان جمعی برای رفع مشکلات کشور اقدام نماییم. خسروپناه عقل را دارای مراتب مختلف دانست و عنوان کرد: عقل نظری برای درک هستی، عقل عملی برای تشخیص باید و نباید، عقل معاش برای برنامه ریزی زندگی دنیوی و عقل معاد برای آخرت اندیشی است. وی افزود: علوم پایه مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی، مصداق حکمت نظری اند و در دانشکده های مهندسی به علوم کاربردی تبدیل می شوند، اما پشتوانه این فرایند، حکمت هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی است و توسعه علمی بدون پشتوانه معرفتی به حل مسائل کشور منجر نخواهد شد.

منبع:

1404/09/26
09:45:08
5.0/5
6
تگهای خبر: باد , بو , پروژه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
پربیننده ترین در مادیجیتال

پربحث ترین در مادیجیتال

جدیدترین در مادیجیتال

madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات - مادیجیتال: نبض تپنده دنیای فناوری در دستان شما. آخرین اخبار دنیای تکنولوژی و IT را دنبال کنید