معاون مركز ملی فضای مجازی:

نفوذ یك درصدی كتاب دیجیتال در ایران، آمار نصب اپلیكیشنهای كتابخوان

نفوذ یك درصدی كتاب دیجیتال در ایران، آمار نصب اپلیكیشنهای كتابخوان به گزارش ما دیجیتال معاون فرهنگی و امور محتوایی مركز ملی فضای مجازی با تاكید بر ضرورت سازماندهی توسعه كتاب دیجیتال در كشور اظهار داشت: متوسط ضریب نفوذ كتاب دیجیتال در جهان ۱۳ درصد و در ایران كمتر از یك درصد است.


به گزارش ما دیجیتال به نقل از مركز ملی فضای مجازی، امیر خوراكیان از سازماندهی و رفع موانع توسعه كتاب دیجیتال در كشور به علت رشد و توسعه بازار آن و اهمیت بررسی وضعیت كسب و كار این صنعت اطلاع داد و اظهار داشت: با صدمه شناسی و تحلیل وضعیت موجود، جهت رونق تولید و گسترش صنعت كتاب دیجیتال ایران، كمیسیون عالی ارتقاء محتوا و خدمات فرهنگی مركز ملی فضای مجازی اقداماتی همچون برگزاری جلسات هم اندیشی با نخبگان، ذی نفعان و ذی ربطان صنعت كتاب دیجیتال ایران انجام داده است. وی اظهار داشت: در همین حال بررسی مهم ترین موانع توسعه كسب و كار های فرهنگی در این صنعت، مالكیت مادی و معنوی كتاب های دیجیتال، پشتیبانی از ناشران این كتب در مقایسه با ناشران كاغذی كتاب، توسعه ابزارها و زیرساختهای فنی تولید محتوای كتاب دیجیتال، بررسی اهمیت مصرف كتاب در سبد خانوار های ایرانی و در نهایت هماهنگی میان دستگاه های مربوطه برای توسعه صنعت كتاب دیجیتال ایران از دیگر اقدامات انجام شده است. خوراكیان با اشاره به اینكه صنایع فرهنگی دیجیتال در ایران تحت قالب هایی همچون صنعت نرم افزارهای چند رسانه ای، صنعت هنرهای دیجیتال، چاپ و نشر، موسیقی، سینما، خبرگزاری های آنلاین، رادیو و تلویزیون و بازی های ویدیویی شناخته می شود، افزود: در سال های اخیر فروش كتاب الكترونیكی در دنیا به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۸ بازار جهانی كتاب، ۱۳ هزار میلیون دلار فروش كتاب دیجیتال را ثبت نمود. در ایران هم در سال­های اخیر بازار تولید و عرضه كتاب دیجیتال رشد قابل توجهی داشته است به طوریكه در عرض یك سال گذشته (سال ۱۳۹۷) رشد ۳۰۰ درصدی بازار كتاب دیجیتال را شاهد بوده ­ایم. معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مركز ملی فضای مجازی با اشاره به این كه هنوز نسبت تعداد كتب الكترونیكی به كل كتاب های انتشار یافته در كشور بسیار پایین تر از نرخ های جهانی است، اعلام نمود: چنانچه آمارها نشان می­ دهد، تا سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار عنوان كتاب از خانه كتاب شابك دریافت كرده و انتشار یافته است اما تعداد كتاب های دیجیتال انتشار یافته تا سال ۱۳۹۷ در ایران ۹۰ هزار عنوان برآورد شده است. بنابر این نسبت كتاب كاغذی به كتاب های انتشار یافته در ایران حدود ۹۴ درصد است. وی ادامه داد: برپایه آمار مؤسسه خانه كتاب ایران، طی ۳۰ سال گذشته حدود ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار عنوان كتاب كاغذی چاپ شده است. بررسی ها نشان داده است كه از این تعداد، حدود ۷۵۰ هزار عنوان كتاب، به سهولت در دسترس عموم مردم نیست و به شكلی «حبس شده» تلقی می شود. چونكه به صورت عمومی چاپ مجدد كاغذی آنها توجیه اقتصادی ندارد. ازاین رو با عنایت به كم بودن هزینه انتشار كتاب در فضای مجازی، انتشار دیجیتال این ۷۵۰ هزار عنوان كتاب، برای بازگرداندن كتاب های حبس شده به چرخه مصرف و ارتقاء كمی و كیفی محتوای فارسی در وب راهكار مناسبی است. خوراكیان با بیان این كه در حوزه نشر كتاب دیجیتال بازار غیر رسمی وجود دارد، اظهار داشت: هم اكنون قریب به ۷ میلیون بار اپلیكیشن های كتابخوان روی دستگاه های همراه و هوشمند در ایران نصب شده كه از این تعداد حدود ۷۰۰ هزار كاربر فعال روزانه وجود دارد كه حجم بازار رسمی كتاب دیجیتال در سال ۱۳۹۷ را به حدود ۲۰ میلیارد تومان رسانده اند كه البته به علت غیر رسمی بودن این بازار، برآورد مالی مشخصی از حجم كل آن وجود ندارد. وی تصریح كرد: بررسی آمارها و نیازهای ملی، منطقه ای و بین المللی نشان داده است كه ظرفیت رشد و توسعه اقتصادی این صنعت فرهنگی بسیار بالا است و باید زمینه رشد كمی و كیفی و صادرات آثار و محصولات كتاب دیجیتال به جهان خصوصا كشورهای همسایه و بخصوص به ۱۱ كشور دارای شهروندان فارسی زبان فراهم گردد. خوراكیان با اشاره به این كه متوسط ضریب نفوذ كتاب دیجیتال در جهان ۱۳ درصد است، اما این آمار در ایران كمتر از یك درصد برآورد شده است، اظهار داشت: كتاب دیجیتال مزیت های منحصر به فردی دارد كه برپایه آن اولویت توسعه آن ضروری می باشد. چون كه علاوه بر تحقق عدالت آموزشی و محتوایی فرهنگی، توزیع آسان و فراگیر كتاب و جریان سازی فرهنگی، افزایش كمی و كیفی محتوای فاخر فارسی در وب، كاهش هزینه زنجیره تولید كتاب و كاهش ریسك سرمایه گذاری، استفاده بهینه عموم شهروندان از اوقات فراغت، دسترسی افراد كم توان (نابینایان) به محتوای فاخر كتاب های صوتی و تسهیل مشاركت نخبگان و نویسندگان سراسر كشور در تولید و نشر كتاب دیجیتال، زمینه را برای تسهیل ایفای نقش حاكمیت در هدایت، نظارت و پشتیبانی از حوزه كتاب هم فراهم می ­آورد. وی ادامه داد: البته با عنایت به خلاء­های قانونی و نظارتی در حوزه كتاب دیجیتال، نقض مالكیت معنوی آثار در فضای مجازی به نحو گسترده ­تری رخ می­ دهد. ازاین رو سرقت علمی و ادبی یكی از تهدیدهای جدی در این عرصه به شمار می­ رود. همینطور بعضی از نویسندگان در عصر ارتباطات و اطلاعات به علت راحتی دسترسی به انواع محتوا در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی، به جای تولید دانش، سمت وسوی فعالیت نگارشی خویش را به جابه جایی اطلاعات معطوف كرده و به نشر كتاب های كم ارزش و گاه بی ارزش اقدام می كنند كه باید برای پیشگیری از معایب آن اقدام لازم صورت گیرد.

1398/06/23
22:15:35
5.0/5
4253
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , ابزار , اپل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات