معاون وزیر ارتباطات تشریح كرد؛

طرح وزارت ارتباطات برای جبران افزایش قیمت اینترنت

طرح وزارت ارتباطات برای جبران افزایش قیمت اینترنت به گزارش ما دیجیتال رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن اشاره به تغییرات قیمت بسته های اینترنتی از تهیه برنامه ای جبرانی برای اقشار کم برخوردار اطلاع داد.


به گزارش ما دیجیتال به نقل از وزارت ارتباطات، صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن اشاره به این که مرجع تعرفه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، اظهار داشت: آخرین مصوبه تعرفه اینترنت همراه در ارتباط با سال ۹۵ و اینترنت ثابت در ارتباط با سال ۹۶ است و بعدازاین تاریخ، کمیسیون مصوبه جدیدی دراین باره نداشته است. وی به تعیین کف و سقف قیمت بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای اپراتورها اشاره نمود و اضافه کرد: اگر اپراتورها بین کف و سقف قیمت بفروشند و با علل توجیهی عدم مخالفت سازمان را گرفته باشند تخلفی نکرده اند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان ناظر مصوبات کمیسیون تنظیم برای رعایت حدود قانونی قیمت ها بسیار حساسیت دارد و هرگونه افزایش حداقلی در قالب مقررات هم حتما باید با توجیهات کامل و اطمینان از تداوم خدمت و افزایش کیفیت شبکه باشد. رئیس رگولاتوری افزود: این سازمان تنها در یک مورد دستور می دهد آن هم زمانی که اپراتوری بالاتر از سقف قانونی یا پایین تر از کف قیمت گذاری کند. اگر بالاتر از سقف باشد باید فوری برگردند اگر پایین تر از کف باشد معمولا دستور نمی دهیم بالاتر از کف سرویس بدهند بلکه مطابق مقررات دستور می دهیم حداقل سه سال ادامه دهند یعنی به طورکلی دستورات رگولاتوری همیشه به سمت پشتیبانی از مصرف کننده است. پس دستور افزایش نمی تواند از سمت رگولاتوری صادر شود. وی خاطرنشان کرد: شاید این سوال پیش بیاید که چرا از کف قیمت پایین تر نمی گردد، دلیل آن این است که اپراتورهای قوی تر رقیبان را با پایین کشیدن قیمت ها از رقابت خارج نکنند. چونکه آنچه واقعاً بازار را تنظیم می کند رقابت است. یادآوری می کنم پیش از وجود رقابت در موبایل سیمکارت به قیمت رسمی ۴۴۰ هزار تومان و نوبت های یک ساله عرضه می شد. عباسی شاهکوه ضمن اشاره به بالا رفتن هزینه های شبکه ها در سالهای گذشته، اظهار داشت: در سالهای ۹۶ و ۹۷ بر مبنای اطلاعات ما اپراتورها سالانه در حدود ۱ میلیارد دلار برای شبکه های خود هزینه می کردند اما این رقم الان به خاطر افزایش قیمت دلار به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار رسیده که ازنظر ریالی حتی بیشتر هم هست ولی حجم تجهیزاتی که میتوان تأمین کرد بسیار کمتر است. با عنایت به این که درآمد ریالی است اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده شبکه باکیفیتی باقی نمی ماند که در مورد ارزانی یا گرانی آن صحبت نماییم. وی ادامه داد: پارسال به علت قانون بودجه امکان افزایش قیمت حتی در قالب مصوبات کمیسیون وجود نداشت درحالی که اپراتورها دائماً با طرح مشکلات خود به دنبال موافقت با افزایش بودند اما سال جاری که این منع قانونی برداشته شد در حد همان مصوبات سالهای ۹۵ و ۹۶ به صورت حداقلی تغییراتی در تعرفه های خود اعمال کرده اند. تخلفی رخ نداده است رئیس رگولاتوری ضمن اشاره به بررسی های انجام شده در بسته ها و تعرفه های جدید، اظهار داشت: غیر از یک مورد ابهام در تعرفه یکی از اپراتورهای ثابت که بلافاصله تا تکمیل بررسی ها برگردانده شد بقیه تغییرات بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم بوده و تخلفی رخ نداده است اما از اپراتورها خواسته ایم تا حد امکان این افزایش ها حداقلی باشد و تلاش کنند با تعریف بسته های مناسبتی یا هر روش دیگر اقشاری از جامعه که امکان دارد گرفتار مشکل شوند را در نظر بگیرند. وی سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیمکارت دائمی و اعتباری را به ترتیب حدود ۴۰ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت را ۲ هزار تومان بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات اعلام نمود و اضافه کرد: در حوزه موبایل که تابحال بسیار پایین تر از این مبلغ عرضه می شد و در حوزه ثابت هم کمی بیشتر از ۵۰ درصد سقف تعیین شده به فروش می رسید. البته درحال بررسی هستیم که حتی سقف تعرفه موبایل را کاهش دهیم. عباسی شاهکوه ضمن اشاره به این که ما بر مبنای قانون از اپراتورها نه افزایش تعرفه که پوشش کامل، کیفیت بهتر و ارتقا فناوری می خواهیم که مطالبات اصلی مردم. فعالان این حوزه است، خاطرنشان کرد: با این افزایش قیمت ها و امکان سرمایه گذاری اپراتورها، دیگر بهانه ای از اپراتورها نمی پذیریم و از آنها خواسته ایم که برنامه خویش را به صورت گام های یک ساله برای پوشش کامل پهن باند سیار، افزایش دو برابری کیفیت و پوشش ۵G حداقل برای ۱۰ درصد جمعیت کشور تا سه سال آینده به ما ارائه نمایند. وی به آغاز سرمایه گذاری اپراتورها پس از واگذاری فرکانس ۲۳۰۰ توسط وزارت ارتباطات از سال قبل اشاره نمود و اضافه کرد: توجیهاتی که اپراتورها برای افزایش قیمت داشته اند تا حدی قابل قبول است و ما از سوی مردم وظیفه داریم پیگیری نماییم که این درآمدها صرف توسعه و افزایش کیفیت و پوشش شبکه شود. من همین جا از اپراتورها می خواهم که هم میزان افزایش مؤثر، هم علل خود و هم برنامه های خود برای توسعه را برای مردم عزیزمان تشریح کنند. البته با عنایت به وجود فضای نسبتاً رقابتی کاربران هم تا حدودی حق انتخاب دارند. جبران افزایش قیمت برای اقشار کم برخوردار عباسی شاهکوه ضمن اشاره به این که حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران دیتای موبایل زیر ۲ گیگابایت است، خاطرنشان کرد: با تاکید وزیر ارتباطات به دنبال برنامه ای هستیم که برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم برخوردار یا کل جامعه بسته هایی را در نظر بگیریم که مشکلی ازنظر دسترسی عادلانه ایجاد نشود و این برنامه، بعد از نهایی شدن اعلام می شود. وی ادامه داد: ما بعنوان دولت و نهاد ناظر وظیفه داریم امکان دسترسی تمام مردم را به شبکه ای با کیفیت و قیمت مناسب فراهم نماییم.

1401/01/27
10:05:47
5.0/5
208
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
madigital.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ما دیجیتال محفوظ است

ما دیجیتال

اخبار دیجیتال و فناوری اطلاعات